Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoe, Marith Johanne
dc.date.accessioned2015-02-20T13:25:28Z
dc.date.available2015-02-20T13:25:28Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/276962
dc.descriptionMasteroppgave ledelse- Universitetet i Agder, 2014nb_NO
dc.description.abstractKartlegging av organisasjonskultur er i liten utstrekning i dag benyttet som et verktøy for ledelse i offentlig sektor. Denne oppgaven tar for seg kartlegging av organisasjonskulturen ved en ungdomskole ett år etter sammenslåing av to likestilte organisasjoner, to tidligere ungdomskoler. Cameron og Quinns (2013) metode Organzational Cultural Assessment Instrument (OCAI), er benyttet i kartleggingen. Kartleggingen inngikk i et større prosjekt ved Universitetet i Agder (UIA) hvor en kartla organisasjonskulturen i 30 kommuner på Agder. I Lyngdal kommune i Listerregionen vest i Vest-Agder ble det bestemt å gjøre en mer omfattende kartlegging. Lyngdal kommune og UIA inngikk et samarbeidsprosjekt som innebar kartlegging av organisasjonskultur på ulike nivåer i kommunen på politisk nivå, ved administrativ ledelse, ved enhetsledere og mellomledere og ved ansatte ved følgende institusjoner en barnehage, en skole og et helse- og omsorgsenter. Denne oppgaven inngår som en del av kartleggingen av organisasjonskulturen i Lyngdal ungdomskole. De ansatte ved Lyngdal ungdomskole ble invitert til å delta i kartlegging av organisasjonskulturen ved å besvare spørreskjemaet OCAI. Vi mottok 30 svar fra de 32 som møtte på personalmøtet. Skolen har totalt 48 ansatte. Kartleggingen viste en nåværende organisasjonskultur sterkt dominert av kulturtypen klan med moderat andel av kulturtypen hierarki. Foretrukket organisasjonskultur viste retning bort fra hierarki mot adhokrati. Avvikene mellom nåværende og foretrukket organisasjonskultur var vesentlige og viser et behov for en konkret kulturendring (Cameron og Quinn 2013). Gjennomsnittlige nåværende kulturprofil sammenliknet med de seks innholdsdimensjonene ved Lyngdal ungdomskole, viste uoverensstemmelse og behov for endringstiltak. Kulturprofilene knyttet til de to tidligere ungdomskolene ble nærmere undersøkt. Kulturprofilene dem imellom viste vesentlige avvik og tilstedeværelse av rester av de to tidligere organisasjonene. Innholdsdimensjonene avdekket vesentlige avvik mellom de to tidligere organisasjonene, spesielt ved strategisk vektlegging. Resultatene understreker et behov for at ledelsen bør sette i verk tiltak og jobbe med organisasjonskulturen. Resultatene viser også at det er svært viktig å bruke kartlegging av organisasjonskultur som et verktøy for ledelse, og som et verktøy ved sammenslåing av organisasjoner. Dette bør inngå som en viktig faktor i offentlige fusjonsprosesser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agdernb_NO
dc.subjectORG917
dc.titleKartlegging av organisasjonskultur ved Lyngdal ungdomsskole ; kartlegging av organisasjonskultur med OCAI ett år etter sammenslåing av to likestilte organisasjonernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242nb_NO
dc.source.pagenumber81 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel