Hva hemmer og hva fremmer innsattes ønske om kompetanseheving i Arendal fengsel Evje avdeling, og hvilke skoletilbud er ønsket?
Abstract
Oppgavens utgangspunkt var problemstillingen: Hva hemmer og hva fremmer innsattes ønske om kompetanseheving i Arendal fengsel Evje avdeling, og hvilke skoletilbud er ønsket?
De to mest brukte rehabiliterende og forebyggende tiltak i fengsel er arbeid og skole. I denne undersøkelsen har jeg sett på ulike faktorer som påvirker deltagelse ved utdanning i fengslet.
I tillegg har jeg undersøkt hvilke utdanningstilbud de innsatte ønsker
For å belyse problemstillingen valgte jeg en kvalitativ metode, med intervju av 4 respondenter med opplæringsrett.
Sentrale funn i undersøkelsen er at til tross for en vanskelig oppvekst med ulike levekårsproblemer, finner man grunn til å ta utdanning under soning av straff i fengsel. Videre synes det å være et utbredt ønske om å stake ut en ny kurs for fremtiden, der utdanning kan være et skritt på veien.
Samarbeid mellom organisasjonene vil være nødvendig for å sikre kvalitet og god utnyttelse av ressursene.
Tilbakemeldinger i forhold til eksisterende skoletilbud, er at det ikke er tilstrekkelig for å dekke behovet. Selv om det tilbudet som allerede finnes, tilsynelatende treffer mange innsatte.
Skolens arbeid med karriereveiledning har forbedrings potensiale, da deler av denne ikke når frem til de innsatte.
Av utdanningsønsker er det yrkesfaglige tilbud som i stor grad er ønsket.
Description
Masteroppgave ledelse- Universitetet i Agder, 2014