Effekter av den nye pedagog- og bemanningsnormen i barnehagene : En kvalitativ studie om endringer i pedagogrollen, kvalitet og organisasjon
Original version
Høyem, B.H.S. (2020) Effekter av den nye pedagog- og bemanningsnormen i barnehagene : En kvalitativ studie om endringer i pedagogrollen, kvalitet og organisasjon. (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Abstract
Denne masteroppgaven ser på effekter av den nye pedagog- og bemanningsnormen ved et utvalg barnehager i Kristiansand. Innen barnehagefeltet diskuteres det stadig om ønsket om bedre bemanning eller om mangel på bemanning. Det trekkes fram at bildet av den nye normen kanskje ikke er så glansfullt som først opprinnelig tenkt. Intensjonen om økt pedagogbemanning i barnehagen er bra, men hjelper det for barna? Masteroppgaven er en studie som reiser spørsmål om hvordan pedagog- og bemanningsnormen har påvirket pedagogrollen og barnehagens kvalitet og organisasjon. Det har blitt fortatt en kvalitativ studie i form av en spørreundersøkelse som er besvart av 8 styrere ved barnehager i Kristiansand. Undersøkelsen viser hvordan pedagogrollens anerkjennelse har endret seg gjennom årenes løp, respondentene mener annerkjennelsen har økt internt og ikke så mye eksternt i samfunnet.
Description
Master's thesis in Management (ORG917)