Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristiansen, Christine Watne
dc.date.accessioned2020-12-03T10:19:11Z
dc.date.available2020-12-03T10:19:11Z
dc.date.created2020-11-20T11:34:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKristiansen, C. W. (2020). Arbeidskrav i lærerutdanninger. En studie av muntlige arbeidskrav som didaktisk vurderingspraksis (Doctoral thesis). University of Agder, Kristiansand.en_US
dc.identifier.isbn978-82-8427-003-6
dc.identifier.issn1504-9272
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2711645
dc.description.abstractArbeidskrav er ulike oppgaver eller prøver underveis i et emne som studenter må bestå for å kunne gå opp til eksamen. Slike krav har fått mer oppmerksomhet i undervisningen ved høyere utdanning, særlig etter Kvalitetsreformen av 2001 og Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning av 2011. I avhandlingen undersøkes hvordan muntlige arbeidskrav som didaktisk vurderingspraksis i norsk lærerutdanning kan forstås, og hva som kan ha bidratt til at denne vurderingspraksisen oppstår. Arbeidskrav er en vurderingssituasjon som foregår i undervisningen, hvor lærer og studenter er involvert. Den norske lærerutdanningen, og de verdiene og tradisjonene som ligger i den, har vært lite opptatt av vurdering. Med bakgrunn i modellen «vurderingsdimensjonen i undervisning», kommer det frem at det er lite samsvar mellom det som skjer i planlegging og gjennomføring av arbeidskrav. Muntlige arbeidskrav kan dermed forstås som dissonnerende. Studien viser at det er særlig to forhold som kan ha bidratt til at den dissonnerende vurderingspraksisen oppstår. Det første er forholdet mellom lærerutdannernes hensikter med vurdering, som gjenspeiler vurderingstrender, og lærerutdanningskulturen, som ikke har sterke tradisjoner for vurdering. For det andre kan tre ulike reformer ha bidratt til at vurderingspraksisen oppstår: Kvalitetsreformen, Kunnskapsløftet og Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning. Reformene har forskjellige hensikter med vurdering, og prinsippene for hvordan vurdering skal gjennomføres er ulike. Dette kan gjøre det utfordrende for lærerutdannere å planlegge og gjennomføre arbeidskrav.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisher07 Mediaen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral Dissertations at the University of Agder; no. 301
dc.titleArbeidskrav i lærerutdanninger. En studie av muntlige arbeidskrav som didaktisk vurderingspraksisen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 Christine Watne Kristiansenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber289en_US
dc.source.issue301en_US
dc.identifier.cristin1850337


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel