Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAnundsen, Lene
dc.date.accessioned2020-11-25T13:22:03Z
dc.date.available2020-11-25T13:22:03Z
dc.date.created2020-04-02T10:45:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationAnundsen, L. (2020). Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring. Nordic Journal of Literacy Research, 6 (1), 49-66. doi:en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2689589
dc.description.abstractVoksne innvandrere som tar norsk grunnskoleeksamen har teksterfaringer fra litterære tradisjoner som kan være ukjente i vår sammenheng. Basert på nærmere tyve enkeltintervjuer undersøker denne studien både tidligere og nåværende litterære tekstpraksiser hos informanter fra Syria, Eritrea og Somalia. Ett av studiens funn er at enkelte informanter med svært lite skolegang likevel har aktive litterære tekstpraksiser. Imidlertid vil de fleste litterære tekstpraksisene sannsynligvis ikke bli gjenkjent i skolesammenheng, ettersom de opptrer utenfor skolens domene og bare unntaksvis er knyttet til trykte, papirbaserte tekster, som bøker. I stedet er youtube det mest brukte mediet. Studien argumenterer for å utvide og nyfortolke fagfeltet «litteratur» gjennom å inndra litterære tradisjoner fra andre deler av verden i større grad, samt ved å interessere seg for litteratur som praksis, inspirert av den etnografiske tradisjonen fra «New Literacy Studies».en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNordic Open Access Scholarly Publishing - a division of CappelenDamm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleNye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.source.pagenumber49-66en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v6.1855
dc.identifier.cristin1804922
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal