dc.contributor.author | Anundsen, Lene | |
dc.date.accessioned | 2020-11-25T13:22:03Z | |
dc.date.available | 2020-11-25T13:22:03Z | |
dc.date.created | 2020-04-02T10:45:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Anundsen, L. (2020). Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring. Nordic Journal of Literacy Research, 6 (1), 49-66. doi: | en_US |
dc.identifier.issn | 2464-1596 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2689589 | |
dc.description.abstract | Voksne innvandrere som tar norsk grunnskoleeksamen har teksterfaringer fra litterære tradisjoner som kan være ukjente i vår sammenheng. Basert på nærmere tyve enkeltintervjuer undersøker denne studien både tidligere og nåværende litterære tekstpraksiser hos informanter fra Syria, Eritrea og Somalia. Ett av studiens funn er at enkelte informanter med svært lite skolegang likevel har aktive litterære tekstpraksiser. Imidlertid vil de fleste litterære tekstpraksisene sannsynligvis ikke bli gjenkjent i skolesammenheng, ettersom de opptrer utenfor skolens domene og bare unntaksvis er knyttet til trykte, papirbaserte tekster, som bøker. I stedet er youtube det mest brukte mediet. Studien argumenterer for å utvide og nyfortolke fagfeltet «litteratur» gjennom å inndra litterære tradisjoner fra andre deler av verden i større grad, samt ved å interessere seg for litteratur som praksis, inspirert av den etnografiske tradisjonen fra «New Literacy Studies». | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Nordic Open Access Scholarly Publishing - a division of CappelenDamm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 The Author(s) | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 | en_US |
dc.source.pagenumber | 49-66 | en_US |
dc.source.volume | 6 | en_US |
dc.source.journal | Nordic Journal of Literacy Research | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/njlr.v6.1855 | |
dc.identifier.cristin | 1804922 | |
cristin.qualitycode | 1 | |