Rektors ledelse av utviklingsarbeid i skolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684158Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Solheim, P. E. (2020) Rektors ledelse av utviklingsarbeid i skolen (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
I skolen legges det hvert år ned store resurser i faglig utviklingsarbeid. Noe av dette arbeidet er helt lokalt på hver enkelt skole, mens andre satsinger er kommunale, regionale eller nasjonale. Felles for dem alle sammen er at de har som mål å endre praksisen i klasserommet og komme elevene til godeslik at læringsresultatene blir bedre både faglig og sosialt. I denne oppgaven er det satt søkelys på det utviklingsarbeidet som skjer på skolene og på rektors ledelse av dette. Det er tatt utgangspunkt i Fullan og Quinn sitt rammeverk for skoleutviklingen og så er det sett til organisasjonsteorien for å finne forklaringer på praksisen på skolene. For å studere problemstillingen er det gjort en kvalitativ undersøkelse der rektorer i Kristiansand er intervjuet for å få et innblikk i prioriteringer de gjør for utviklingsarbeidet på sin skole. Funnene er systematisert for å gi en beskrivelse av nåværende praksis og for å forklare hvorfor de velger som de gjør. Studien viser at rektorene i stor grad er konservative i sin tilnærming til utviklingsarbeidet. Valgene rektorene tar begrunnes hovedsaklig ut ifra det instrumentelle perspektivet samtidig som det kulturelle perspektivet forklarer at det ikke gjøres store endringer i organiseringen av arbeidet. Funnene viser også at det er et uutnyttet potensial for å drive utviklingsarbeidet mer dynamisk og for å gjøre arbeidet mer formålsdrevet. Det foreslås avslutningsvis at dette bør få større fokus i skoleutviklingen og at rektorene trenger støtte fra kommunalt nivå for å kunne drive arbeidet mer i denne retningen.
Beskrivelse
Master's thesis in Management (ORG917)