dc.contributor.author | Lyngroth, Olav | |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T10:55:59Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T10:55:59Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Lyngroth, O. (2020) Lederutfordringer ved sammenslåing av videregående skoler : Sammenslåing av videregående skoler i Aust-Agder fylkeskommune (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2684152 | |
dc.description | Master's thesis in Management (ORG917) | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ oppgave, med utgangspunkt i mitt forskningsspørsmål: «Hvilke lederutfordringer kan oppstå ved sammenslåing av videregående skoler?» I min vurdering for valg av design, velger jeg casestudie som den beste saksstudien for den problemstillingen jeg har valgt. Casestudie setter søkelys på en utvalgt enhet og den har til hensikt å undersøke. Her ønsker jeg å se nærmere på organisasjonsendring, organisasjonsdesign og organisasjonskultur. Min påstand er at endringer i videregående skole er utfordrende. Offentlig sektor har veldig søkelys på å bygge større enheter. Dette er en trend som har utviklet seg over tid,og som synes å bli mer og mer aktuelt i offentlige reformer. Vi må da forstå hvordan dette kan gjøres på en best mulig måte. Det koster samfunnet enormt mye penger ved ikke å lykkes i endring. Studier av endringsprosesser viser at ca. 70 prosent av planlagte endringsprosesser, ikke lykkes med sine planlagte målsettinger(M. Øgård, forelesningsnotater, våren 2019). Medias søkelys på effekter av slike sammenslåinger, påvirker befolkningens forventninger til den offentlige skolenes økonomiske handlefrihet. De mest kompetente organisasjonene, gjennomfører endring med lavest mulig kostnad. Ikke bare har de lite produktivitetstap underveis, de kan også hente ut positive effekter raskere. Endringsprosesser dreier seg ikke bare om å ivareta fokus og motivasjon, men om å være i stand til å beholde de dyktige medarbeiderne. Skolen opplever en tendens til en stadig voksende elevgruppe som mangler grunnleggende ferdigheter. Det er et økende elevtall fra fremmede kulturer som bringer med seg utfordringer som tidligere ikke var særlig kjent i den norske videregående skolen. Skoleorganisasjonen skal være et tilbud til hele Norges befolkning, uavhengig av rase, kjønn, etnisitet, bakgrunn eller sosial status. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Agder | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | ORG917 | en_US |
dc.title | Lederutfordringer ved sammenslåing av videregående skoler : Sammenslåing av videregående skoler i Aust-Agder fylkeskommune | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 Olav Lyngroth | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.source.pagenumber | 109 | en_US |