Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLyngroth, Olav
dc.date.accessioned2020-10-21T10:55:59Z
dc.date.available2020-10-21T10:55:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationLyngroth, O. (2020) Lederutfordringer ved sammenslåing av videregående skoler : Sammenslåing av videregående skoler i Aust-Agder fylkeskommune (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2684152
dc.descriptionMaster's thesis in Management (ORG917)en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ oppgave, med utgangspunkt i mitt forskningsspørsmål: «Hvilke lederutfordringer kan oppstå ved sammenslåing av videregående skoler?» I min vurdering for valg av design, velger jeg casestudie som den beste saksstudien for den problemstillingen jeg har valgt. Casestudie setter søkelys på en utvalgt enhet og den har til hensikt å undersøke. Her ønsker jeg å se nærmere på organisasjonsendring, organisasjonsdesign og organisasjonskultur. Min påstand er at endringer i videregående skole er utfordrende. Offentlig sektor har veldig søkelys på å bygge større enheter. Dette er en trend som har utviklet seg over tid,og som synes å bli mer og mer aktuelt i offentlige reformer. Vi må da forstå hvordan dette kan gjøres på en best mulig måte. Det koster samfunnet enormt mye penger ved ikke å lykkes i endring. Studier av endringsprosesser viser at ca. 70 prosent av planlagte endringsprosesser, ikke lykkes med sine planlagte målsettinger(M. Øgård, forelesningsnotater, våren 2019). Medias søkelys på effekter av slike sammenslåinger, påvirker befolkningens forventninger til den offentlige skolenes økonomiske handlefrihet. De mest kompetente organisasjonene, gjennomfører endring med lavest mulig kostnad. Ikke bare har de lite produktivitetstap underveis, de kan også hente ut positive effekter raskere. Endringsprosesser dreier seg ikke bare om å ivareta fokus og motivasjon, men om å være i stand til å beholde de dyktige medarbeiderne. Skolen opplever en tendens til en stadig voksende elevgruppe som mangler grunnleggende ferdigheter. Det er et økende elevtall fra fremmede kulturer som bringer med seg utfordringer som tidligere ikke var særlig kjent i den norske videregående skolen. Skoleorganisasjonen skal være et tilbud til hele Norges befolkning, uavhengig av rase, kjønn, etnisitet, bakgrunn eller sosial status.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917en_US
dc.titleLederutfordringer ved sammenslåing av videregående skoler : Sammenslåing av videregående skoler i Aust-Agder fylkeskommuneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© 2020 Olav Lyngrothen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.source.pagenumber109en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal