dc.contributor.author | Skalstad, June Risdal | |
dc.date.accessioned | 2020-10-20T08:29:53Z | |
dc.date.available | 2020-10-20T08:29:53Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Skalstad, J. R. (2020) Norsk som målspråk for elever med arabisk som morsmål : Hvilke ulikheter er det mellom norsk og arabisk, og hva bør en være spesielt oppmerksom på i norskopplæringen til elever med arabisk som morsmål? (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2683795 | |
dc.description | Master's thesis in Nordic languages and literature (NO500) | en_US |
dc.description.abstract | De siste 20 årene har antall elever med arabisk som morsmål økt betraktelig i norsk skole. Elevene bærer med segen språklig kompetanse i arabisk som bør verdsettes, ivaretas og brukes konstruktivt i elevenes norskopplæring. For å få til dette, er det en fordel at lærerne og andre som bidrar til elevenes språkutvikling kjenner til hovedtrekk ved elevenes morsmål. Dette gjelder særlig innen de språkstrukturelle nivåene fonologi, morfologi og syntaks. Formålet med oppgaven er å finne ulikheter mellom norsk og arabisk og hva en bør være spesielt oppmerksom på i elevenes norskopplæring. Som en del av dette beskrives arabisk med særlig fokus på syrisk arabisk, deretter gjennomføres mellomspråksanalyser av 100 elevtekster skrevet på norsk av 55 elever fra Syria med arabisk som morsmål. Til slutt blir alle høyfrekvente funn vurdert og drøftet i lys av kontrastiv grammatikk mellom norsk og arabisk. Store forskjeller mellom språkene og språkforhold i både norsk og arabisk, viser seg på flere måter i elevenes mellomspråk. Tegnsetting er en svært stor utfordring for elevene, siden det ikke brukes tegnsetting i arabisk slik vi gjør i norsk. I tillegg kan bokstaver utelates, legges til uriktig og blandes sammen. Innen morfologien er det også store utfordringer, noe som igjen spiller inn på både syntaks og semantikk i elevenes tekster. De største utfordringene innen morfologiser ut til å være knyttet til sammenblanding av bestemt og ubestemt form for substantiv, sammenblanding av verbtider, sammenblanding av preposisjoner og av determinativer og særskriving og sammenskriving av ord. Svært mange elever utelater ord i elevtekstene sine, særlig determinativer, preposisjoner, verb, pronomen og adverb. Elevene legger også til ord uriktig, særlig pronomen og preposisjoner. I tillegg er det sammenblanding av ord både innad i ordklasser og mellom ordklasser. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Agder | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | NO500 | en_US |
dc.title | Norsk som målspråk for elever med arabisk som morsmål : Hvilke ulikheter er det mellom norsk og arabisk, og hva bør en være spesielt oppmerksom på i norskopplæringen til elever med arabisk som morsmål? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 June Risdal Skalstad | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Semittiske språk: 035 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 178 | en_US |