Å sette givere i bås : En analyse av Strømmestiftelsen sin segmentering av givere i deres markedsstrategi for perioden 2019-2023
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2681413Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Ramberg, I. M. (2020) Å sette givere i bås : En analyse av Strømmestiftelsen sin segmentering av givere i deres markedsstrategi for perioden 2019-2023 (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Tema for denne masteroppgaven er strategisk kommunikasjon, målgrupper, segmentering og humanitær kommunikasjon. I dagens informasjonssamfunn er det mange muligheter for bedrifter og organisasjoner til å målrette kommunikasjonen sin. De fleste skaper seg sikkertet bilde av hvem mottakerne deres er, noen lager også egne strategier som konkretiserer målgruppene. Strømmestiftelsen, en ideell bistandsorganisasjon med hovedkontor i Kristiansand, er en av dem som har gjort dette i sin nyeste markedsstrategi. I strategien har de delt giverne sine inn i fire forskjellige segmenter, blant annet basert på giveratferd og ulike personlighetstrekk. Segmentene har de kalt Duty, Fact, Emotion og Selfie, og dette er noe som hele avdelingen i utgangspunktet skal kunne forholde seg til. I oppgaven analyserer jeg denne strategien for å undersøke hvordan vi kan forstå den, hvordan strategien brukes, og hvilke ideer om bistandsarbeid og humanitær kommunikasjon den uttrykker.
Beskrivelse
Master's thesis in Social communication (KOM501)