Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFon, Christiane
dc.contributor.authorFuruly, Maja
dc.date.accessioned2020-09-21T07:50:15Z
dc.date.available2020-09-21T07:50:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationFon, C. & Furuly, M. (2020) Hva kjennetegner tjenesteinnovasjon i revisjonsselskaper? : En eksplorativ studie (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678648
dc.descriptionMaster's thesis in Accounting and auditing (BE508)en_US
dc.description.abstractFormålet med denne masteravhandlingen er å belyse tjenesteinnovasjon i revisjonsselskaper, ved å se på innovasjonsprosesser og -ressurser. Vi har sett at revisjonsselskapers særtrekk tydelig har påvirkning på innovasjon og vi ser derfor på tjenesteinnovasjon i lys av særtrekkene. Dette er et interessant forskningstema, da tjenesteinnovasjon i revisjonsselskaper er lite studert tidligere. Dette er også et viktig tema, da innovasjon kan være avgjørende for konkurransedyktigheten i fremtiden. Avhandlingen er en eksplorativ studie der det benyttes individuelle dybdeintervjuer for å utforske temaet nærmere. Videre danner informantens svar grunnlaget for dimensjonene som analyseres iavhandlingen.Avhandlingen viser at høy markedskonsentrasjon gir lavere innovasjonsgrad. Da revisjonsmarkedet anses som oligopolistisk med et fåtall dominerende aktører, vil innovativ idéutforming ofte skje i det små av strategiske grunner. Videre finnervi at lav risiko for økonomisk tap ved introdusering av nye tjenester og innovasjon som svar på et klientproblem reduserer utviklingsfasen. Vi finner óg at en overordnet policyfor tjenesteinnovasjon bedrer kvalitetskontrollen før lansering. I fremtiden vil revisjonsselskapene potensielt kunne tilby mer kontinuerlig revisjon som følge av økt teknologisk implementering. Revisjonsselskaper kan også utnytte sin tillitsrolle i markedet til å oppnå høyere markedsaksept ved innovasjon, i tillegg til å tilby nye tillitsbaserte tjenester. Videre har revisjonsselskaper betydelig ansatt turnover. Dette kan føre til tap av intellektuelle ressurser og viktig kunnskap, og kan gi redusert innovasjonsevne.Tid er en knapp ressurs i revisjonsselskaper, vi ser derfor på alternative prisingsmetoder for å frigi tid og øke fokus på innovasjon internt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBE508en_US
dc.titleHva kjennetegner tjenesteinnovasjon i revisjonsselskaper? : En eksplorativ studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© 2020 Christiane Fon, Maja Furulyen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.source.pagenumber112en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal