dc.contributor.author | Hidle, Kari-Mette Walmann | |
dc.contributor.author | Krogstad, Kari | |
dc.date.accessioned | 2020-03-27T13:33:32Z | |
dc.date.available | 2020-03-27T13:33:32Z | |
dc.date.created | 2019-12-02T16:14:28Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Hidle, K.- M. W. & Krogstad, K. (2019). Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet. Nordidactica, 3, 122-148. doi: | en_US |
dc.identifier.issn | 2000-9879 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2649138 | |
dc.description.abstract | Fagdidaktikk for samfunnsfag og KRLE på småskoletrinnet er artikkelens tema. Fra 2017 er norske grunnskolelærerutdanninger utvidet til masterløp og «begynneropplæring» gjort til nøkkelbegrep for 1-7. trinn. Artikkelens problemstilling er: Hvilket kunnskapsgrunnlag finnes for begynneropplæring i henholdsvis samfunnsfag og KRLE? Artikkelen har slik et komparativt aspekt. En analyse av styringsdokumentene for utdanningene viser at begynneropplæring er et organiserende prinsipp der de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og regning prioriteres i alle fag på småskoletrinnet. Vi har analysert litteraturen for samfunnsfag og KRLE og et felles trekk for disse fagene er at det finnes lite fagdidaktisk forskning på småskoletrinnet. Verken i samfunnsfag eller KRLE er litteraturen opptatt av begynneropplæring. Fokus er på fagspesifikke problemstillinger. Faren for at fagene reduseres til øvingsbane for grunnleggende ferdigheter drøftes. Videre gir vi eksempler på fagdidaktisk forskning fra tilsvarende fagområder på barnehagefeltet som kan brukes som ressurser i videreutvikling av fagenes innhold, arbeidsmåter og egenart på småskoletrinnet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Karlstads universitet | en_US |
dc.relation.uri | http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1374241/FULLTEXT01.pdf | |
dc.title | Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 122-148 | en_US |
dc.source.journal | Nordidactica | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1755653 | |
cristin.qualitycode | 1 | |