Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHidle, Kari-Mette Walmann
dc.contributor.authorKrogstad, Kari
dc.date.accessioned2020-03-27T13:33:32Z
dc.date.available2020-03-27T13:33:32Z
dc.date.created2019-12-02T16:14:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHidle, K.- M. W. & Krogstad, K. (2019). Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet. Nordidactica, 3, 122-148. doi:en_US
dc.identifier.issn2000-9879
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2649138
dc.description.abstractFagdidaktikk for samfunnsfag og KRLE på småskoletrinnet er artikkelens tema. Fra 2017 er norske grunnskolelærerutdanninger utvidet til masterløp og «begynneropplæring» gjort til nøkkelbegrep for 1-7. trinn. Artikkelens problemstilling er: Hvilket kunnskapsgrunnlag finnes for begynneropplæring i henholdsvis samfunnsfag og KRLE? Artikkelen har slik et komparativt aspekt. En analyse av styringsdokumentene for utdanningene viser at begynneropplæring er et organiserende prinsipp der de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og regning prioriteres i alle fag på småskoletrinnet. Vi har analysert litteraturen for samfunnsfag og KRLE og et felles trekk for disse fagene er at det finnes lite fagdidaktisk forskning på småskoletrinnet. Verken i samfunnsfag eller KRLE er litteraturen opptatt av begynneropplæring. Fokus er på fagspesifikke problemstillinger. Faren for at fagene reduseres til øvingsbane for grunnleggende ferdigheter drøftes. Videre gir vi eksempler på fagdidaktisk forskning fra tilsvarende fagområder på barnehagefeltet som kan brukes som ressurser i videreutvikling av fagenes innhold, arbeidsmåter og egenart på småskoletrinnet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherKarlstads universiteten_US
dc.relation.urihttp://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1374241/FULLTEXT01.pdf
dc.titleBegynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinneten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber122-148en_US
dc.source.journalNordidacticaen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.cristin1755653
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel