Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvensvik, Johnny
dc.date.accessioned2020-03-16T11:49:25Z
dc.date.available2020-03-16T11:49:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2646956
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019en_US
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven ble ergonomi og pedagogikk i barnehagene våre. Dette er et prosjekt som personalet i Tromøy barnehageenhet har vært med på å skape. Denne måten å jobbe på kan ikke kjøpes en ferdig pakke av –det må skapesselv. Selvfølgelig har vi fått god hjelp til å komme i gang og mange gode medhjelpere har støttet oss hele veien. Det som har vært viktig her er at personalgruppen har medvirket til å utforme dette prosjektet. Dette er noe de virkelig har levert på. De har levert fra dag én hvor de ansatte fikk spørsmål om hvilke forventninger en hadde til seg selv, gruppen og leder. Alle var med på å fylle ut tankekart om målene våre og med IGP (individ gruppe plenum) har vi sett en utvikling fra tidlig i prosjektet. Det var viktig for oss å lage planer og tankekart som var lett å bruke. Med det tenkte vi at tankekartene skal være forståelig for alle som jobber hos oss. Det skulle også kunne brukes av vikarer og andre som fikk prøvd seg som ansatt i barnehagen. Det har vært tydelige krav til ergonomi og pedagogikkdelen. Før prosjektet startet skrev alle under på en kontrakt om at vi skulle jobbe med ergonomi og pedagogikk i vår enhet. Det er alltid spennende når en starter noe nytt og spørsmålet er hvordan utviklingen vil være. Noen var skeptiske mens andre var veldig positive og gledet seg til å prøve noe nytt. Noen avdelinger kom fort i gang mens andre brukte lengre tid. Hele tiden har det vært fokus på at medarbeiderne skulle være med å utforme hvordan det skulle være på deres avdeling. Fokuset var selvfølgelig sterkt på ledermøter og i fagutviklingen, der det ble diskutert historier og hvordan en jobbet i hverdagen. Tidlig i fasen ble det lagetplakater på aktiviteter i barnehagen. Dette kunne være garderobesituasjon, stellesituasjon, mat, soving, og utetid. På disse plakatene stod det hva som ble forventet i den gitte situasjonen. Dette var fint for ansatte, vikarer og foreldre og skapte forutsigbarhet både for barn og voksne. Barnehagene våre skal jobbe profesjonelt, vi skal ikke ha med oss det vi gjør hjemme til barnehagen. I barnehagen skal vi tenke på hva som er det beste for barna og hva de kan gå glipp av dersom vi ikke gjør det. Våre barnehageansatte skal være veiledere for barna. Det betyr at vi skal være tilstede for de, men de skal prøve å få til ting selv. Hvis de ikke får det til skal vi være der og kunne hjelpe dem med behovet deres. Denne måten å jobbe på er utrolig positiv for barna som får oppleve mestring og et personale som skal bruke tid og ha lov til å sitte på en stol i garderoben. Riktig utstyret er viktig å ha, men det viktigste er at hodet er innstilt på å jobbe på en ny måte. Ingenting er viktigere enn det. Samskapingen og involveringen i prosjektet gjorde at vi kunne hjelpe hverandre i «alle» situasjoner, og at vi bygget hverandre opp hvis det dukket opp situasjoner som vi var usikre på. Våre målbare resultater har vært gode og vi har målt dette i nærvær, økonomi, medarbeider-og ansattundersøkelser. Sammenligningen ble gjort med de andre kommunale barnehageenhetene i Arendal kommune. Empirien som jeg har sett på er:Hva skal til for å lykkes med et innovativt pedagogisk utviklingsarbeid/prosjekt?Evaluering av prosjektet ergonomi & pedagogikk i Tromøy barnehageenhet.Det var spennende å forske på sin egen organisasjon og spørsmålene til personalet var:Hva skal til for å lykkes med et innovativt pedagogisk utviklingsarbeid/prosjekt? Evaluering av ergonomi og pedagogikk. Dette skulle kobles til Bolman og Deal sine fire fortolkningsrammer: Den strukturelle rammen, Human Resource rammen, den symbolske og den politiske rammen. Det som er ganske interessant er at Fullan og Quinn har laget et rammeverk for koherens som passet utrolig bra til vår måte å jobbe på. Vi visste ikke om dette rammeverket da vi startet vårt prosjekt. Her skulle lederen jobbe med personalet for å utvikle prosjektet. Denne delen har jeg tatt med i min oppgave. Koherens med de riktige driverne kommer til å være sentral i vår måte å jobbe på i fremtiden.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917en_US
dc.titleHva skal til for å lykkes med et innovativt pedagogisk utviklingsarbeid/prosjekt? : Evaluering av prosjektet ergonomi & pedagogikk i Tromøy barnehageenheten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.source.pagenumber78 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal