Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkailand, Marianne
dc.contributor.authorRasmussen, Irene Sæveland
dc.date.accessioned2020-03-16T11:29:28Z
dc.date.available2020-03-16T11:29:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2646945
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019en_US
dc.description.abstractBarnehageansatte har en av de viktigste jobbene i Norge. Hvis vi skal tenke på fremtidens barnehage,må vi ha fokus på hva barna trenger for å kunne mestre livet sitt i tiden som kommer. Vi som styrere møter barn med mange ulike forutsetninger og behov, og det er viktig at hver og en av disse barna blir sett for den de er og opplever gode dager som gir godespor.I barnehagen lærer barna fra de kommer inndøren tidlig om morgenen til de går hjem på ettermiddagen. I løpet av denne tiden møter de mange andre barn og voksne som de er i relasjon med gjennom mange ulike prosesser. Her skal de lære om seg selv i møte med andre,samtidig som de skal være en del av stort felleskap. Derfor er det viktig at vi har den riktige strukturen og ledelsen, de rette folkene og byggeropp den beste kulturen for å væremest mulig effektive i forholdtil barnehagensoppdrag. I tillegg til dettemå vi legge godt til rette for barns medvirkning i alle barnehager. I dette arbeidet må vi styrere være balansekunstnere og det er viktig å vite hvordan vi skal lede våre medarbeidere mot målet om å være den beste barnehagen vi kan skape sammen for barn. Vi må vite hvordan vi skal drivemed barnehagebasert kompetanseutvikling åforske på egen praksis, slik at vi hele tiden eri utvikling. Det aller viktigste for å få til dette arbeidet er at vi får med alle de ansatte i samme retning, og at vi som ledere bruker ulike verktøy som metoder slik at alle føler et eierskap til utviklingsarbeidet som skal gjennomføres.Gjennom denne oppgaven har målet vært å få frem barnas syn på kvalitet i barnehagen. For å få frem deres stemme har vi laget en kvalitetsmodell med fire kvalitetsperspektiver ut fra Bolman & Deal (2018). Denne kvalitetsmodellen ønsker vi å bruke i vårt fremtidige arbeid med utvikling av kvalitet i barnehagene for å sikre at vi får med oss de kvalitetsperspektivene som barna er opptatt av. Vi har valgtdeltakende observasjon, løpende protokoll og barnesamtaler som metode. Vi har brukt en kvalitativ hermeneutisk metode forå komme frem til en helhetlig forståelse av barnas syn på kvalitet. Gjennom undersøkelsen og analysen fant vi ut hvilke kvaliteter som er viktige for 5 åringenei de kommunale barnehagene i Eigersund.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917en_US
dc.titleHva er 5 åringens syn på kvalitet i barnehagen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.source.pagenumber103 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal