Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAntonsen, Karina
dc.contributor.authorStølevik, Hanne Nordengen
dc.date.accessioned2020-03-16T08:52:02Z
dc.date.available2020-03-16T08:52:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2646867
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt som utgangspunkt å se på skoletilknytning for barn som bor i barnevernsinstitusjoner. Temaet interesserer oss fordi forskning viser at kun 4 av 10 barnevernsbarn gjennomfører videregående skole, sammenlignet med 8 av 10 i normalbefolkningen. Problemstillingen er:Hvordan jobber SMI-skolen i Arendal for å styrke tilknytning til skole for barn i barnevernsinstitusjoner?Vi har gjennomført dybdeintervjuer med lærere og ledere ved SMI-skolen i Arendal. Som teoretisk utgangspunkt har vi valgt Fullan og Quinns rammeverk for koherens.Rammeverket er valgt fordi det er en helhetlig, internasjonalt anerkjent modell som har vært benyttet i store endringsprosesser i skoleutvikling. Vi har supplert det teoretiske grunnlaget med anbefalinger fra skoleforskning for barnevernsbarn. SMI-skolen har beskrevet hvordan de i praksis arbeider sammenhengende og systematisk på ulike områder for å gi et kvalitetsmessig godt tilbud til elevgruppen. Vår studie har vist at ledelse på skolen er implementert på alle nivåer i organisasjonen. Ledelsens betydning i form av å være deltakende i læring og utvikling er gode funn fra skolen og i tråd med koherens-modellen. Skolen fremstår med en kultur hvor alle spiller en like viktig rolle i å utvikle et helhetlig tilbud, hvor ansvarlighet, personlige, faglige kvalifikasjoner og engasjement er sentralt. Det engasjementetog de tydelige forventningenesom ansatte har for elevene sine, er avgjørende og viktig for å styrke skoletilknytning. Kunnskap om traumer og utfordrende atferd og enreflektert holdning til seg selv i møte med elevene holdes levende ved SMI-skolen. I tråd med koherens-modellen, ser vi hvordan SMI-skolen kontinuerlig jobber med kulturbygging hvor det vektlegges å være åpen og raus, fleksibelog hjelpsom samt å spille hverandre gode for å gi elevene det de trenger. SMI-skolen har en målsetting om mest mulig normalitet for elevene. Samtidig ser de at mange ungdommer har behov for en annen tilrettelegging enn det er mulig å få til i en ordinær skole. Skolen har derfor utviklet et spesialpedagogisk tilbud som i stor grad ivaretar den enkeltes behov. Gjennom skreddersøm, pedagogiske virkemidler ut over det tradisjonelle og gode relasjoner til trygge voksne, kan elevene få enannenog bedreerfaring med skole og opplæring. På den måten kan nye og gode erfaringer med skole legge et grunnlag som øker sannsynligheten for økt skoletilknytning. Vi har fått beskrevet praksis som harmonerer med både rammeverk for koherens og den øvrige teoretiske ramme vi har valgt. Vi kan konkludere med at måten SMI-skolen i Arendal jobber med målrettet innsats, samarbeidskultur, dybdelæring og ansvarskultur styrker skoletilknytningen for barnevernsbarn. Dette er i tråd med anbefalinger for utvikling av en god normalskole og de rådene som gis spesielt for oppfølging av barnevernsbarn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917en_US
dc.title" Vi klarer de som kommer " : En kvalitativ studie av SMI-Skolen i Arendalen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.source.pagenumber85 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal