Digitalisering i Equinor – En løsning på bevaring av kunnskap? : En casestudie av digitalisering som bidragsyter til kunnskapsbevaring i et energiselskap
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg studerthvordan aspekter ved digitalisering kan hjelpe Equinorå bevare kunnskap i selskapet.Denne problemstillingener knyttet opp mot en dagsaktuell casesom belyses i oppgaven.For å belyse problemstillingen på en hensiktsmessig måte har jeg benyttet meg av primærkilder, og satt dem sammen til et analytisk rammeverk som presenteres i slutten av teorikapittelet.Det analytiske rammeverket har jeg utviklet på egenhånd.Dette rammeverket blir benyttet som et verktøy gjennom diskusjonsdelen av oppgaven, som munner ut i delkonklusjoner.Jeg har i alt utført seks dybdeintervjuerfor å øke min forståelse av hvordan selskapetforholder seg til digitalisering og kunnskapsbevaring i hverdagen. Dettehar munnet ut i et datagrunnlag, som jeg har satt opp mot teori innen erfaringsoverføringog innovasjonsmåter.Sett i kontekstmed datainnsamlingen kunne jeg gjenkjennefenomenerfralitteraturen, samtidig som om jeg selv oppdaget nye sammenhenger.Ved å se på hvordan selskapetforholder seg til digitalisering og kunnskapsbevaring, som er sentrale aspekter i studien, har jeg avdekket flere viktige faktorer som spiller inn for at kunnskapsbevaring kan fungere ved hjelp av digitalisering.Det er hovedsakeligtre delkonklusjoner idenne oppgavensom vil være viktig for Equinor å forholde seg tilifølge analysen. Den første delkonklusjonen er at selskapetmå systemat isereeksisterende,ustrukturertedata, for å kunne trekke nytte av den.Dette er fordi datagrunnlagetinneholdermye erfaringsbasert kunnskapi form av erfaringsrapportersom selskapetkontinuerlig har lagret i ulike databasestrukturer.Dette er kjerneargumentet i oppgaven, og konsekvensen ved å ikke gjennomføre tiltaket er at kunnskapi selskapetvil gå tapt, eller forbli ubrukt.Ut ifra dette trekkes andre delkonklusjon, som er at selskapetmå gjøre informasjon tilgjengelig i sentrale systemer som gjør at den kan søkes opp av relevante aktører. Videre, for at erfaringsinnhentingskal fungere i praksis,er selskapetavhengig av at kunnskapen de lagrer og senere benytter erkvalitetssikret.Hvis de ikke kvalitetssikrer data risikerer deå gjøre dyrebare feil, dade kan komme til å utføre arbeid som er basert på feileller utdatert informasjon.Dette er den tredje delkonklusjonen.Hvordankvalitetssikringavdokumenterog data fungerer,vil ikke bli belyst i oppgaven, da det fremkommer at disse faktorene er av svært teknisk art.
Description
Masteroppgave innovasjon og kunnskapsutvikling ME513 - Universitetet i Agder 2019