Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØstmoe, Kjersti
dc.date.accessioned2019-10-14T10:51:35Z
dc.date.available2019-10-14T10:51:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621929
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractDenne studien har hatt til hensikt å undersøke hvordanfagnettverkene i Region Kristiansand bidrar til utviklingsarbeidpå skolene i Kristiansand. Temaet er nettverksarbeid og utviklingsarbeid på skolene. Formåleter å beskrivehvordan fagnettverkene bidrar, eller ikke bidrar, inn i skolenes utviklingsarbeid, for så å bruke teorien som hjelp til å foreslå mulige tiltak som kan gi større effekt av fagnettverkene i utviklingsarbeidet. Jeg bruker nettverksteori og organisasjonsteori som utgangspunkt for å beskrive arbeidet. For å belyse hva som må til for å få større effekt av innsatsen bruker jeg Bolman og Deals forståelsesrammer. Målet er å få innblikk i hvordan fagnettverkenes innsats blir tatt imot og brukt inn i skolenes eget arbeid. Dette har ikke vært undersøkt før. Jeg har brukt fokusgruppeintervjuer på fagutviklerne ved fire skoler i Kristiansand. Hovedfunnene er at det er for liten sammenheng mellom arbeidet som foregår på fagnettverkene og utviklingsarbeidet som skjer på skolene. Samtidig har jeg funnet gode eksempler på strukturer og kulturer som klarer å skape en sammenheng. Det foregår mye godt utviklingsarbeid på skolene, men variasjonene er store innen kommunen for hvordan man utnytterressursen som ligger i fagnettverkene og fagutviklernes kompetanse. Nye Kristiansand kommune er i ferd med å utvikle et Rammeverk for skole med en helhetlig tenkning. Mitt håp er at denne studien vil kunne bidra inn i arbeidet med dette rammeverket.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleFagnettverk skole, region Kristiansand : På hvilke måter og i hvilken grad bidrar fagnettverkene til skoleutvikling på skolene i Kristiansand, og hva skal til for at de skal bidra mer?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber101 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal