Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSagedal, Hilde
dc.date.accessioned2019-10-14T08:17:25Z
dc.date.available2019-10-14T08:17:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621862
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg valgt åse nærmere på implementeringskvalitet og på hva som kan være med på å påvirkeimplementeringskvaliteten. Jeg studerte et kompetanseutviklingsprogramsom ble utarbeidet foransatte i helsesektoren som jobber med barn og unge og ansatte i skolene ogbarnehagene i Iveland kommune. Kompetanseutviklingsprogrammet ble «skreddersydd»til Iveland kommune og bleutviklet i et samarbeid mellomRVTS Sør og Iveland kommune. Intensjonen for kompetanseutviklingsprogrammet var: Gi ledelse og personale faglig trygghet og kompetanse til å skape et inkluderende læringsmiljø der utsatte barn og unge blir møtt med utviklingsstøttende intervensjoner.Problemstillingen min for masteroppgaven er:1.Hvordan er implementeringskvaliteten i forhold til kompetanseutviklingsprogrammet som ble innført iskolene og barnehagene i Iveland kommune?2.Er det forskjeller på implementeringskvaliteten mellom barnehagene og skolene i Iveland kommune? Jeg valgteå bruke en kvantitativmetode i innhentingen minav data. En spørreundersøkelse med utgangspunkt i et implementeringsverktøy for kvalitet, Quality Implementation Tool,QIT (Meyers, Katz, Chien, Wandersman, Scaccia og Wright, 2012).Jeg tok også utgangspunkt i Levels of Use, hvor ulike nivåer for implementeringblirbeskrevet (Hall og Hord, 2015). Jeg utarbeidet en digital spørreundersøkelse med lukkede svaralternativer ved bruk av verktøyet SurveyXact. Spørreundersøkelsenble sendt ut til alle ansatte vedskolene og barnehagene i Iveland kommune som har deltatt på satsningen med RVTSSør. Jeg sendte spørreundersøkelsen ut til 75 respondenter. 49% ble samlet svarprosent medregnet 5% som startet på, men som ikke fullførte undersøkelsen. Respondentene fra skolene endtepå en svarprosent som utgjør 37,8% i svarmaterialet samlet sett og en svarprosent på 37,8%avmulige respondenter. Respondentene fra barnehagene endte på en svarprosent som utgjør 62,2% i svarmaterialet samlet sett og en svarprosent på 60,5%av mulige respondenter. Resultatene viser at kompetanseutviklingsprogrammet er implementert med relativt høy implementeringskvalitet. Resultatene indikerer også at det er forskjeller i implementeringskvalitetenmellom barnehagene og skolene, men kanskje ikke så store forskjeller som en kunne forvente.En av forskjellene mellom skolene og barnehagene viser seg i forhold til resultatene innenfor kvalitetsindikatoren lojalitet. Resultatene indikerer at barnehagene innehar litt større endringsviljei organisasjonene, mensskolene hadde litt større tro på at de ville mestre det som detvar lagt opp til i satsningenmed kompetanseutviklingsprogrammet.Resultatene i forhold til Levels of Use indikerer at det særlig blant respondentene fra barnehagene er ulik oppfatning i forhold til hvilketnivå implementeringen har nådd. Skolene har flest respondenter som har svart at implementeringen har nådd nivåene rutine og integrasjon. Barnehagene har flest respondenter som har krysset av for at implementeringen har nådd nivået integrasjon.Resultatene samlet sett gir indikasjoner på at kompetanseutviklingsprogrammet er gjennomført med litt høyere implementeringskvalitet i barnehagene enn i skolene.Masteroppgaven består av et innledende kapittel med blant annet en presentasjon av problemstillingen, avgrensninger jeg har gjort osv. Videre i kapittel to følger en beskrivelseav kompetanseutviklingsprogrammet med en plan for hvordan programmetble gjennomført. Kapittel tre og fire omhandler implementering og implementeringskvalitet. Kapittel fem inneholder valgte metode med teorigrunnlag. I kapittel seks presenteres resultater med utgangspunkt i problemstillingen min og disse drøftes i forhold til relevant teori. I kapittel syv oppsummeres masteroppgaven og jeg ser på veien videre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleHar barnehagene og skolene i Iveland kommune inkluderende læringsmiljøer med utviklingsstøttende intervensjoner? : En kvantitativ evaluering av implementeringskvaliteten for et kompetanseutviklingsprogram utarbeidet av RVTS Sør i samarbeid med Iveland kommune for utsatte barn og ungenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber103 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal