Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohnsen, Erik Kihle
dc.date.accessioned2019-10-11T08:08:18Z
dc.date.available2019-10-11T08:08:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621496
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractJeg har i denne studien sett på pedagogisk utviklingsarbeid i Porsgrunnskolen. I 2015 startet Porsgrunn kommune sammen med KS oppen pilot med skolevandringsprosjektet TIDE. TIDE er basert på en modell fra Ontario, Canada og er hentet til Norge gjennom et samarbeid med Dr. Beverly Freedman.Skjer det organisasjonslæringpå skolenivå nårskoleeierhenter inn en ny modell for pedagogisk utviklingsarbeid?Hva kaneventuelt være med påå forklare hvorfor dette arbeidet kan væreutfordrende?Oppgaven harfølgende to-delte problemstilling:1.I hvilken grad bidrar skolevandringsverktøyet TIDE til at skoleledere i Porsgrunnskolen har påvirket skolene i retning av en lærende organisasjon?2.Hva er det som eventuelt kan forklare hvorfor det kan værevanskelig å få tilendring i retning av en lærende organisasjon ved hjelp av TIDEi Porsgrunn kommune?Studien er gjennomført med et kvalitativt design, med intervjuer av fem skoleledere i Porsgrunnskolen. Det teoretiske grunnlaget for organisasjonslæring er Senges 5 disipliner og for å forstå adferd i organisasjoner er teorigrunnlaget Bolmann &Deal sinmodell. Studienviser at TIDE kan føre til påvirkning i retning av organisasjonslæringpå skoler, men at det er store forskjellermellom skolene. Hoved utfordringene med å få til endring ved hjelp av TIDE vises innenfor rammene struktur og politikk i Bolamnn &Deal sin modell. Dette er områder som i stor grad handler om ledelseavpedagogiskutviklingsarbeid. I studiens avslutningskapittelblir det presentert en modell med mulige årsaker til atutviklingsprosjektet har vært krevende og forslag til tiltak innenfor hver av de fire rammene i modellentil Bolmann &Deal.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleTIDE pedagogisk vandring og ledelse av læring i Porsgrunnskolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber79 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal