Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakke, Brigitte
dc.date.accessioned2019-10-09T12:06:15Z
dc.date.available2019-10-09T12:06:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621178
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractBakgrunnen for temaet for denne masteroppgaven er at utdanningssektoren står overforstore endringerogkrevende digitale utfordringeri henhold tildenteknologiske utviklingen. Samfunnet vårt er preget av teknologi og den digitale utviklingen bare fortsetter fortere enn den noen ganger har gjort. Det erviktig at skolen bidrar til utviklingen av elevenes digitalekompetanse og bruker mulighetene som digital teknologi gir, slik at elevenefår den rette kompetansen til fremtidens kunnskapsbehov.Skal enlykkes med dette, må man ha et utdanningssystem som er på høyde med denne utviklingen. Politikernekreverat skolene blir mer digitale.Nasjonale digitale styringsdokumenter påleggeri større grad at skolene skal bidra til økt bruk av digital teknologi i opplæringen. Skolene i Aust-Agders er forpliktet til fylkets organisasjonsmessige målsettinger og strategier på IKT-området.Hensikten med denne studien er å kartlegge om de videregående skolene i Aust-Agder fylkeskommuneer beredte å følge med den digitale verden eller om de er låst med tanke på den teknologiske samfunnsutviklingen.Jeg valgte å sette hovedfokus på mellomledernes stemme, fordi jeg er interessert i å se nærmere på deres ståsted vedrørende dette tema. Jeg har en todelt problemstilling. Mitt første målmed oppgaven er å finne ut omden digitale beredskapeni skolene. I denne forbindelse viljeg se nærmere påhvordan organisasjoneneimplementererog jobber meddigital teknologi, hva som brukes og hva digital teknologi brukes til. Det andre målet er å undersøke om hva som kan forklare hvorfor de videregående skolene i Aust-Agderhar utfordringer med å fullt ut realisere den digitale skolen.Som metode har jeg tatt i bruk en kvalitativ forskningsstudie. Det empiriske materialet til studien samlet jeg inn gjennom semistrukturerte intervjuerav syv mellomledere frafire ulike videregående skoler i Aust-Agder.Empirien har jeg analysert og fortolket i lys avBolman og Deals (2018), teori omorganisasjons-og ledelse. Forskningsfunnene viser at detjobbes noe ulikt i forhold til implementeringav det digitale. Skolene benytter seg i meget stor grad av digital teknologi til sine administrative gjøremål. Funnene viseratmellomlederen er positive til digital teknologi, ogdeer bevisste på deres ansvarsrolle i arbeidet med det digitale.Studien avdekker derimotatdet i liten grad jobbes strategisk innenfor pedagogisk bruk av IKT og digital kompetanseheving. Skolene har dennødvendige teknologien, men det er en kombinasjon av organisasjons-og ressursmessige forhold som hemmer den digitaleberedskapen. Det er manglende tydelige visjoner, målsettinger og lokale digitale handlingsplaner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleDen digitale beredskapen i den videregående skolen i Aust-Agder sett fra mellomlederens ståstednb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber126 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal