dc.description.abstract | Denne oppgaven søker å kartlegge regnskapspraksis vedrørende dekning av tilkoblingsutgifter etter IFRS 15 i europeiske nettselskaper, og karakteriseres som en eksplorativ undersøkelse. Med IFRS 15 ønsket en å oppnå en mer konsistent praksis enn tidligere, men likevel ser en at praksis er splittet, hvor problemstillingen relaterer seg til tolkningsrom i standarden. Spesielt diskuteres det hvorvidt tilkoblingstjenesten utgjør en separat leveringsforpliktelse, eller en samlet leveringsforpliktelse sammen med distribusjonstjenester. Oppgaven tar blant annet for seg innholdet i IFRS 15 og det konseptuelle rammeverket til IASB. Videre blir også særpreg ved strømdistribusjonsbransjen gjort rede for, herunder at nettselskaper er naturlige monopol, og ikke skal oppnå fortjeneste ved dekning av tilkoblingsutgifter. I denne undersøkelsenbenytteshovedsakelig kvalitativ data innhentet fra noteopplysninger i regnskapet til 53 europeiske nettselskaper, hvor det er undersøkt hvilke ulike praksiser som eksisterer, og hvilken praksis som er mest utbredt. Videre er det også undersøkt om praksis er konsistent blant selskapene i et land, samt om innføringen av IFRS 15 har medført endringer i praksis.Oppgavens drøftelse starter med å tolke IFRS 15, samt øvrige steg i veiledningshierarkiet til IFRS, hvor en vurderer ulike kriterier i henhold til regnskapsmessig behandling av dekning av tilkoblingsutgifter. Her fremkommer det at å anse tilkobling og distribusjonstjenester som én enkelt leveringsforpliktelse virker å være i høyere grad forenlig med IFRS 15. Vi finner at denne løsningen også er dominerende, og antageligvis vil være dominerende fremover. Videre drøftes ulike faktorer som kan forklare hvorfor det foreligger ulik praksis, hvor det argumenteres for at blant annet nasjonalitet kan ha en påvirkning, ettersom praksis stort sett er konsistent innad i landene. I forbindelse med undersøkte endringer som følge av IFRS 15 er det funnet at flertallet av selskapene beholder sin praksis fra før IFRS 15, men at det også er en del som endrer sin praksis. Til slutt fremkommer det at fordelingen av praksis, basert på inntektsføringsprofil, ikke har endret seg noe særlig som følge av innføringen av IFRS 15. | nb_NO |