Browsing Master's theses in Social Science by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Now showing items 1-11 of 11
-
Annengjøring av homoseksualitet : en studie av seksualundervisning i norsk skole
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven prøver jeg å besvare følgende problemstilling: Hvordan gjør lærere seksualundervisning? I hvilken grad er deres seksualundervisning med på å annengjøre homofili og hvordan kan homofili normaliseres? Min ... -
Anvendelse av XR-teknologi for undervisning : Muligheter og utfordringer ved XR-teknologi som læringsressurs for undervisning i ungdomsskolen og videregående skole
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven har vært å rette søkelyset mot bruken av virtuellvirkelighets-teknologi på ungdoms- og videregående skole, de ulike variantene av teknologien, og deres muligheter og utfordringer i ... -
Dataspill i undervisningen : fire læreres begrunnelser for bruken av dataspill i undervisningen, og deres opplevelse av effekten på elevenes motivasjon og egen rolle.
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av fire læreres begrunnelser for å bruke dataspill i undervisningen, og effekten de opplever at dette har på elevenes motivasjon og egen rolle. Lærerne har alle mye erfaring med ... -
Elevvurdering i samfunnskunnskap : En studie av forekomsten av ulike vurderings- og tilbakemeldingsformer i videregående skole
(Master thesis, 2020)Dette forskningsprosjektet tar for seg forekomsten av ulike vurderings- og tilbakemeldingsformer i fellesfaget samfunnskunnskap. Bakgrunnen for valget av denne tematikken er at det ikke er særlig mye fagspesifikk og nasjonal ... -
Fagfornyelsens legitimering : En analyse av styringsdokumenter og høringsinnspill til ny læreplan i samfunnskunnskap
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven retterett kritisk blikk på de politiske aspektene ved fagfornyelsen og tar utgangspunkt i hvordan læreplanens formål og kunnskapsområder legitimeres. Oppgaven avgrenser seg til samfunnskunnskap og ser på ... -
FLiK-pedagogisk kompetanseheving eller pedokrati?
(Master thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven er å utvikle kunnskap om organisering av undervisningen etter at «Forskningsbasert Læringsmiljøutvikling i Kristiansand»(FLiK)ble avsluttet; samt se påhvilke pedagogiske og faglige endringer ... -
Fra avvik til normalitet : En studie av elevers og læreres erfaringer ved en dysleksivennlig skole
(Master thesis, 2019)Bakgrunn for problemstilling: Som fremtidig lærer har det lenge vært av interesse for meg å lære mer om de fremtidige elevene jeg kan få. Blant disse er elever med dysleksi. Jeg mener dyslektikere kan ses på som en gruppe ... -
Livsmestring og folkehelse i opplæringen : En undersøkelse av læreres forståelse, fortolkning og implementering av livsmestring og folkehelse i skolen
(Master thesis, 2020)Tema for denne undersøkelsen er livsmestring og folkehelse i opplæring. Masteroppgaven undersøkerlærernes forståelse, fortolkning og implementering av det tverrfaglige emnet livsmestring og folkehelse i undervisning. ... -
Læringsstrategier generelt, med fokus på samfunnsfaget spesielt : En undersøkelse av elevers erfaringer og læreres arbeid med strategisk læring i samfunnsfag
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven undersøkerelevers erfaringer og læreres arbeid med strategisk læring i samfunnsfag. Oppgaven er basert på funn i resultater fra entriangulering av metoder; en kvantitativ spørreundersøkelse av elever, ... -
Skolen generelt og samfunnsfaget spesielt, som forebyggende arena mot radikalisering : evaluering av et undervisningsopplegg gjennomført i videregående skole på Agder
(Master thesis, 2019)Radikalisering står sentralt i denne oppgaven. Bakgrunnen for valg av temaer den økte oppslutningenytterliggående partier i Europa har fått, samtidig som etterdønningene etter terrorangrepet 22. juli fremdeles utspiller ... -
Skriftlige prøver i samfunnskunnskap i ungdomsskolen : en studie av skriftlige prøvers innhold, vanskelighetsgrad og nivåfordeling i samfunnskunnskap i ungdomsskolen sett opp mot læreplanen
(Master thesis, 2019)Temaet for oppgaven er å undersøke skriftlige prøver i samfunnskunnskap i ungdomsskolen. Bakgrunnen for denne tematikken grunner i at vi selv er fremtidige lærere, og dermed finner denne tematikken interessant. I tillegg ...