Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaabesland, Sissel Lappegard
dc.contributor.authorMersland, Gunni
dc.date.accessioned2019-03-04T08:37:08Z
dc.date.available2019-03-04T08:37:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2588382
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2018nb_NO
dc.description.abstractBakgrunn:Tidligere kjøpte NAV arbeidsrettede tiltak av forhåndsgodkjente tiltaksleverandører. I 2015 ble flere av disse arbeidsrettede tiltakene konkurranseutsatt. Tiltaksleverandører gikk fra å være en «skjermet sektor» med rammeoverføringer fra stat og kommune, til å konkurrere om oppdragene fra NAV gjennom anbudskonkurranser. Problemstilling:Målet med oppgaven er å analysere strategiske valg ved fem arbeidsinkluderingsbedrifter ved overgang fra skjermet sektor til konkurranseutsetting, samt hvilke utfall dette fikk for bedriftene. Dette vil vi svare på gjennomkartlegging av bedriftenes forståelse og tro på konkurranseutsettingen, identifisering av bedriftens strategier i forbindelse med konkurranseutsettingen og studie av bedriftens kultur i forbindelse med konkurranseutsettingen.Teori: Det er benyttet teori om endring, strategi og kultur, knyttet til organisasjon-og ledelsesfaget. Metode: Oppgaven har et kvalitativt forskningsdesign. Vi har gjennomført ni semistrukturerte, individuelle intervjuer av daglige ledere og mellom ledere, foretatt ved fem ulike arbeidsinkluderingsbedrifter. Datamaterialet ble bearbeidet og analysert, inspirert etter fortolkende fenomenologisk analyse. Funn: Vi har funnet at troen på konkurranseutsetting som virkemiddel var lav hos bedriftene og at dette ikke har endret seg. De bedriftene som oppfattet konkurransesituasjonen som kritisk, fikk mindre motstand enn forventet og møtte konkurransen på en god måte. Vi har funnet at bedriftene valgte ulike strategier iforbindelse med konkurranseutsettingen, som differensieringsstrategi, prisstrategi og konsolideringsstrategi. Det kommer tydelig frem at flere av bedriftene har fått et økt kundefokus med en tydeligere bestiller –utfører modell og resultatfokuset har blitt større.Vi har funnet at det er bedriftene med fylkesoverspennende leveranser som vant anbud.Flere av bedriftene har fått nye samarbeidsformer, og samarbeidet var et strategisk valg for å øke konkurransekraften. Videre viser våre funn at det har vært en stor endring i kulturen ved flertallet av bedriftene, til et mer eksternt fokus. Målfokus er endret fra omsorg og livskvalitet, til mål om lønnet arbeid. Det har i varierende grad blitt jobbet strategisk med kulturen i bedriftene og de bedriftene som i størst grad har jobbet bevisst med dette, er de tre som har hatt størst kulturendring. Det er også disse bedriftene som vant anbud.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleStrategiske valg ved endringer i arbeidsinkluderingsbransjen : En kvalitativ studie av fem arbeidsinkluderingsbedrifter ved overgang fra skjermet sektor til konkurranseutsettingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber85 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal