One diet to rule them all? : En analyse av retoriske strategier i dokumentarfilmen What the health
Abstract
Temaet for denne oppgaven er retoriske strategier i dokumentarfilm. Ved å gjøre en kvalitativ tekstanalyseav én enkelt film, utforsker oppgavenhvordan dokumentarfilm kan brukes somplattform for formidling og historiefortelling, og ikke minst som verktøy for overbevisning.Dokumentarfilm assosieres med virkeligheten, men hvor virkeligheten slutter og fiksjonen begynner er ikke alltid så lett å vite. Et viktig moment i oppgaven vil derfor også være å belyse skillelinjene mellom fiksjonsorienterte sjangere og sakprosaorienterte sjangere.Filmen som her belyses, heter What the Health. Den ble offentliggjort for visning i 2017 og er laget av Kip Andersen og Keegan Kuhn. Filmens tema er veganisme, og den gjør ingen hemmelighet ut av at den forsøker å få seeren til å bli veganer. Veganisme argumenteres ofte for langs tre akser: Klima og miljø, dyrevelferd, og helse. I What the Health ligger fokuset, som navnet på filmen antyder, på helseaspektet. Oppgavenhviler naturlig nok på et fundament av dokumentarfilmteori, som i all hovedsak består av teorier og begreper utviklet av dokumentarfilmforskerneBill Nichols og Carl Plantinga. Oppgaven tar også i bruk begreper og teori fra den retoriske fagtradisjonen, noe som henger sammen med at What the Health har en tydelig agenda.I likhetmed fiksjonsfilm, gjør dokumentarfilmer også hyppig bruk av fortellerteknikker og narrative fremstillingsformer–og What the Health er på ingen måte noe unntak. Derfor inkorporerer oppgaven også omfattende teoretiske perspektiver fra narratologi og fortellerteori. Ettersom dokumentarfilm er et multimodalt medium, benyttes også begreper og analyseverktøy fra multimodal teori.Veganisme er i vinden om dagen, noe som fra et kommunikasjonsteoretisk perspektiv gjør det interessant å studere hvordan temaet formidles. Hvorvidt What the Health faktisk lykkes med sine retoriske strategier, gir denne oppgaven ingen konklusjon på.Men den gir innblikk i hvordan temaet kan formidles –og konkluderer med at filmen tar i bruk identifiserbare retoriske strategier som kan være av interesse for aspirerende dokumentarfilmskapere, og alle som har interesse av dokumentarfilm og veganisme generelt.
Description
Masteroppgave samfunnskommunikasjon KOM500 - Universitetet i Agder 2018