dc.contributor.author | Holte, Ingeborg | |
dc.date.accessioned | 2018-10-08T11:25:12Z | |
dc.date.available | 2018-10-08T11:25:12Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2566853 | |
dc.description | Masteroppgave industriell økonomi og teknologiledelse IND590 - Universitetet i Agder 2018 | nb_NO |
dc.description.abstract | Kontekst: Veidekke Agder bygger videregående skole i Tvedestrand, hvor det er gjort innkjøp av digitale verktøy som kan formidle informasjon til og fra fagarbeideren. Oppgaven omhandler gjennomføringen av en casestudie med utgangspunkt i lean-filosofi. Hensikten er at forutsetningene rundt skal effektiviseres og ikke fagarbeideren. Forskeren ønsker derfor å se hvordan fagarbeideren kan få sitt informasjonsbehov dekket, samtidig som at informasjonen ikke møter hindringer til og fra fagarbeideren.
Metode: Det er blitt utført en kvalitativ casestudie, hvor data er blitt hentet gjennom Veidekke sine aktører i prosjektet Tvedestrand videregående skole. Forskeren har oppsøkt fagarbeideren, for å belyse forskningsområdet gjennom deres perspektiv. Datainnsamlingen er videre blitt utført gjennom jevnlig observasjon og samtale med fagarbeider, i tillegg til tre intervjuer. Analysen er til slutt blitt gjennomført, ved bruk av det teoretiske rammeverket.
Mål: Målet med denne oppgaven er å belyse fagarbeider sitt informasjonsbehov, samt hvilke hindringer informasjonen møter på veien til og fra fagarbeider. Det har deretter vært ønskelig å sette funn opp mot produktene, som er implementert i forbindelse med prosjektet.
Funn: Det er i denne oppgaven gjort funn på at mange fagarbeidere ønsker å få informasjon på en enkel og oversiktlig måte, helst ved tradisjonelle tegninger. Tilgang til BIM-modell viser seg å være positivt i forhold til å få et helhetlig inntrykk av prosjektet, men er likevel ikke noe som kommer fram som et direkte ønske fra fagarbeideren. Det er videre gjort funn på at fagarbeidere ofte ønsker å bruke minst mulig tid på informasjonsformidling. Funnene indikerer at det er ønskelig å få tilstrekkelig og riktig informasjonen overført tidsnok ved første formidling, slik at mest mulig tid kan bli brukt på å produsere. Til tross for de ulike funnene, kommer det fram at mennesker ikke er like, og har derfor ikke helt like behov som må tilfredsstilles.
Konklusjon: Funnene indikerer at det burde bli mer fokus på fagarbeider sitt perspektiv ved implementering av nye produkter, og at utviklingen burde skje i samarbeid med dem. Det kan videre se ut til at informasjonsønskene og informasjonsbehov til fagarbeiderne er i trå med lean-filosofi, da de ønsker å ha mest mulig tid på verdiskapende aktiviteter. Informasjonsflyten kan videre se ut til å ha forbedringspotensialer, for at fagarbeider sitt informasjonsbehov skal bli møtt. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | IND590 | nb_NO |
dc.title | En studie av fagarbeiderens informasjonsbehov på byggeplass : En kvalitativ casestudie | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Bygg-, anleggs- og transportteknologi: 532 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 89 s. | nb_NO |