Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBartok, Monica
dc.contributor.authorLien, May-Elin S.
dc.date.accessioned2018-10-01T09:27:00Z
dc.date.available2018-10-01T09:27:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565420
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2018nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å belyse hvordan pedagogisk ledelse prioriteres og gjennomføres i forhold til andre oppgaver i en skoleleders hverdag. Pedagogisk ledelse er viktig for å oppnå gode resultater hos elevene, samtidig som det er en ledelse som er under sterkt press fra andre ledelsesformer og oppgaver. Vi vil i oppgaven undersøke om pedagogisk ledelse taper eller vinner i konkurranse med andre oppgaver i en skoleleders hverdag. Vi har tatt utgangspunkt i Mintzbergs ledelseforskning knyttet til universell ledelse, og Robinsons forskning knyttet til profesjonsteori og pedagogisk ledelse. Teoriene gir et teoretisk innblikk og bakteppe for oppgaven, og ligger til grunn for analysen av forskningsfunnene. Det er valgt kvalitativ metode som forskningsdesign, og vi har gjennomført seks dybdeintervjuer av skoleledere i grunnskolen på Sørlandet. Denne metoden gir oss muligheten til få tak i hvordan informantene opplever, tolker og forstår situasjonen som skoleleder står i og oppgavene som hører til. For å styrke validiteten i undersøkelsen har vi også gjennomført to observasjoner. Forskningsfunnene viser at det er stort samstemthet om at pedagogisk ledelse oppfattes som svært viktig, men at denne ledelsen er under stort press fra andre oppgaver og krav i en skoleleders hverdag. Informantene trekker frem at det er viktig å ha mulighet til delegering av oppgaver, ha godt fungerende støttefunksjoner og et overordna nivå som også vektlegger og prioriterer arbeidet med pedagogisk ledelse. Funnene ses videre i sammenheng med ledelsesteoriene til Mintzberg og Robinson, før vi avslutningsvis bidrar med noen tanker om veien videre og hvordan denne trenden med at pedagogisk ledelse ser ut til å tape terreng i forhold til andre oppgaver, kan snus.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleTaper eller vinner pedagogisk ledelse i konkurranse med andre oppgaver i en skoleleders hverdag?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber115 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal