Motivasjonspåvirkning i veiledning : En kvalitativ studie om hva som påvirker unge arbeidslediges motivasjon i veiledningen hos NAV
Abstract
Arbeidsledigheten har de siste årene vært relativt høy, og veiledning er en mye brukt
arbeidsmetodikk for å hjelpe arbeidsledige ut i jobb. Det er spesielt to grupper som er
overrepresentert i ledighetsstatistikken; ungdom og innvandrere. Fra 2018 kom det en ny
landsdekkende ungdomsinnsats som skal fange opp de unge tidlig. Denne masteroppgaven
har til hensikt å belyse hva det er i veiledningssamtalen som påvirker motivasjonen til de
unge arbeidsledige. Dette innebærer å belyse faktorer som har en positiv og negativ
påvirkning på de arbeidslediges motivasjon. Oppgaven besvarer følgende problemstilling:
Hva påvirker de unge arbeidslediges motivasjon i veiledningen hos NAV?
Oppgaven benytter seg av selvbestemmelsesteorien som et teoretisk rammeverk for å forstå
hva motivasjon er, og hvordan motivasjonen kan påvirkes. Oppgaven har en kvalitativ
tilnærming, og har benyttet seg av metoden samrefleksjon som inspirasjonskilde i innhenting
av empiri. Dette innebærer at det er tatt opptak av 8 reelle veiledningssamtaler hos NAV.
Veiledningssamtalene har så blitt transkribert, og blitt returnert til brukerne. Deretter har
brukerne markert sekvenser de følte påvirket deres motivasjon i veiledningen. Brukernes
markeringer dannet så grunnlag for et kvalitativt intervju som hadde til hensikt å få frem deres
refleksjoner og tanker om de markerte sekvensene.
Oppgavens hovedfunn er at veiledningssamtalene verken hadde en positivt eller negativ
påvirkning på de arbeidslediges motivasjon i følge brukerne selv. Oppgaven har likevel
funnet tegn på at veiledningssamtalen hadde en motiverende effekt. Alle veiledningene førte
til flere grønne markeringer enn røde. Oppgavens analyse viser at faktorer som påvirket de
arbeidslediges motivasjon positivt var bekreftende tilbakemeldinger og skryt fra veileder.
Veileders fremtoning er også en faktor som påvirket motivasjonen. Det å ha en veileder som
er oppmuntrende, støttende, imøtekommende og som gir god informasjon førte til en positiv
påvirkning på motivasjon. Det å føle seg ivaretatt av veileder er også et viktig element når det
gjelder påvirkningen på motivasjonen. De som følte seg ivaretatt opplevde at det hadde en
positivt effekt, mens de som ikke følte seg ivaretatt opplevde en negativ effekt på
motivasjonen. Opplevelsen av å bli ivaretatt av veileder gir en positiv effekt i motsetning til
om en ikke føler seg ivaretatt. I tillegg er faktorer som valg og selvbestemmelse viktig i
veiledningssamtalen dersom den skal ha en positiv påvirkning på motivasjonen.
Description
Masteroppgave Sosiologi og sosialt arbeid ME522 - Universitetet i Agder 2018