dc.contributor.author | Haug, Lena | |
dc.date.accessioned | 2018-09-27T09:31:47Z | |
dc.date.available | 2018-09-27T09:31:47Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2564898 | |
dc.description | Masteroppgave Sosiologi og sosialt arbeid ME522 - Universitetet i Agder 2018 | nb_NO |
dc.description.abstract | Studiens hensikt er å belyse ulike sider ved avdekking av omsorgssvikt i barneskolen. For å kunne avdekke omsorgssvikt i arbeid med barn, må man ha kunnskap om hva som fremmer, og om hva som hemmer avdekking (Killén, 2004, s. 20). Studiens problemstilling er:
Hva hemmer og hva fremmer avdekking av omsorgssvikt i skolen
For å besvare problemstillingen best mulig søker studien svar på følgende tre forskningsspørsmål:
Har lærerne nok kunnskap for å kunne avdekke omsorgssvikt
Hvordan påvirker tverrfaglige samarbeid i skolen avdekking av omsorgssvikt
Hvordan påvirker skolens organisasjonskultur avdekking av omsorgssvikt
Studien er basert på 6 utførte kvalitative forskningsintervjuer med til sammen 8 lærere som arbeider i barneskolen. Med utgangspunkt i lærernes egne opplevelser og erfaringer med avdekking av omsorgssvikt er intensjonen å kunne gi innsikt i hva som fremmer og hemmer avdekkingen.
Resultatene av studien tyder på den ene siden at det som hemmer avdekking av omsorgssvikt i barneskolen er mangel på kunnskap om hva omsorgssvikt er, utfordringer i samarbeid med eksterne tjenester og mangel på en felleskultur for avdekking. På den andre siden tyder resultatene på at det som fremmer avdekking av omsorgssvikt i barneskolen, er interne tverrfaglige team, og trygghet og støtte i en felleskultur for avdekking. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | ME522 | nb_NO |
dc.title | Avdekking av omsorgssvikt i barneskolen : En kvalitativ studie av læreres erfaringer med avdekking av omsorgssvikt i barneskolen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 86 s. | nb_NO |