Kronerulling på Facebook : En multimodal kritisk diskursanalyse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2563697Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kritisk diskursanalyse av kronerullingskampanjer i det sosiale
nettverket Facebook. Kronerulling, også kalt crowdfunding, ekspanderer stadig. Ved at
pengeinnsamling i stadig større grad foregår digitalt, tilbys helt andre muligheter enn
tidligere. Formålet med denne oppgaven er å skape en bedre forståelse av hvordan to kjente
kronerullingskampanjer, «ALS Ice Bucket Challenge» og «Hopp i havet», er bygget opp og
videreformidlet. Sjangre og uttrykksformer som preger fenomenet utforskes, og forholdene
som etableres mellom avsender og mottaker blir analysert.
Oppgaven baserer seg på et tverrfaglig metodisk rammeverk og kombinerer teorier fra
sosialsemiotisk språkforskning, medievitenskaplig perspektiv på sjangerutvikling og
medieteknologiske forståelser av sosiale medier.
Resultatene viser at det har vokst frem to ulike sjangre innenfor kronerullingskampanjene.
Den ene er saksfokusert, hvor deltakerne fokuserer på saken det samles inn til gjennom sitt
bidrag. Den andre er narrativ, hvor deltakerne iscenesetter seg selv, tar i bruk allerede
etablerte sjangre og i større grad fokuserer på underholdning og moro, fremfor saken det
samles inn til. Fremveksten av de nye sjangrene forandrer ideologiene rundt veldedighet og
praksisene omkring hvordan dette fungerer i det digitale samfunnet.
Beskrivelse
Masteroppgave samfunnskommunikasjon KOM500 - Universitetet i Agder 2018