Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRamsdal, Mathias
dc.contributor.authorStorm, Marius
dc.date.accessioned2018-09-14T10:07:14Z
dc.date.available2018-09-14T10:07:14Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562637
dc.descriptionMasteroppgave revisjon og regnskap BE508 - Universitetet i Agder 2018nb_NO
dc.description.abstractDigitalisering og automatisering har blitt en større del av næringslivet og vil forandre hvordan virksomhetene produserer regnskapsinformasjon. Det innebærer at revisorene som skal revidere regnskapene må ha en annen kompetanse i fremtiden enn det de har i dag. Det er imidlertid stor usikkerhet knyttet til hvordan det digitale skiftet vil endre bransjen, men at bransjen endres er helt sikkert. Denne oppgaven går dypere inn i hvordan det digitale skiftet påvirker utviklingen og samspillet mellom utdanningsinstitusjonene, revisjonsselskapene, foreningene og lovgiver ved å besvare følgende problemstilling: Hvordan påvirker det digitale skiftet utviklingen og samspillet i revisjonsbransjen? Ved bruk av kvalitativ tilnærming og semistrukturerte dybdeintervjuer har det blitt hentet inn informasjon fra aktørene i bransjen for å kartlegge hvordan det digitale skiftet påvirker studiestedenes utarbeidelse av studieprogram, selskapenes rekrutteringsprosess og revisors valg av kursing og etterutdanning. Videre så har det blitt innhentet informasjon for å se hvordan det digitale skiftet påvirker aktørenes kommunikasjon og samarbeid med hverandre. Studien viser at utdanningsinstitusjonene reviderer sine studieprogrammer og implementerer IT og digitalisering tungt i master i regnskap og revisjon. Samtidig er det avdekket at de utdanningsinstitusjonene med egne IKT-fakulteter nå benytter seg av denne kompetansen for å utarbeide aktuelle og fremtidsrettede kurs og studier. Videre så viser studien at revisjonsselskapene i større grad ønsker å avdekke kandidaters interesse for den teknologiske utvikling og de trendene som bransjen står overfor. Det er derfor ikke utelukkende formell kompetanse som blir vektlagt ved ansettelse av nyutdannede. Når det gjelder etterutdanning og kursing av ansatte er det ikke avdekket at dette har endret seg som en konsekvens av det digitale skiftet. Det studien imidlertid viser er at selskapene i stor grad er fleksible og legger til rette for at den som ønsker kursing innenfor IT og digitalisering kan få det. I studien er det blitt avdekket varierende grad av kommunikasjon og samarbeid mellom aktørene i revisorbransjen. Til tross for at det finnes gode kanaler for kommunikasjon, er det avdekket en generell oppfatning om at den kunne vært bedre. I tillegg er det lite som tyder på at økt fokus på IT og digitalisering er en pådriver for mer kommunikasjon og samarbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBE508nb_NO
dc.titleDet digitale skiftet i revisjonsbransjen : Utviklingen i bransjen og samspillet i mellom aktørenenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO
dc.source.pagenumber105 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal