dc.contributor.author | Jæger, Carl Erling | |
dc.date.accessioned | 2018-04-06T09:43:15Z | |
dc.date.available | 2018-04-06T09:43:15Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2493005 | |
dc.description | Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | Det innledende sitatet er Albert Einsteins egen forenkling av sin uttalelse (fritt oversatt): ‘Det kan neppe benektes at teoriens høyeste mål er å gjøre de grunnleggende elementene så enkle og så få som mulig, uten å gi slipp på den sanne gjengivelse av det observerte.’ Sagt med andre ord er det slik at vi i vår iver etter å gjøre ting enkelt, risikerer å forenkle bort informasjon vi trenger for å gjøre en god jobb. Forsvarets har gode interne rutiner og beskrevne fremgangsmåter for materiellanskaffelser, omstilling og andre prosesser. Men når det kommer til teknisk utdanning på Luftforsvarets materiell er dette i beste fall et underkapittel i anskaffelsesprosjektene. I generelle vendinger beskrives vurderinger som bør gjøres, men ikke hvordan. Kanskje nettopp derfor kan det virke som om man noen ganger forenkler seg bort fra muligheten til å gjøre de mest ressurseffektive valgene når en ny typeutdanning skal etableres. Funnene i studien viser at det i varierende grad gjøres evalueringer av aktuelle alternativer, og økonomiske analyser er ofte begrenset til å summere oppstarts – og driftskostnader. Målet med denne studien var derfor å finne frem til et verktøy eller en fremgangsmåte som kan gi kostnadseffektive og samtidig sikre løsninger for teknisk utdanning på Luftforsvarets flysystemer. Dette er gjort ved å se bakover mot tidligere beslutningsprosesser og identifisere nøkkelfaktorer som har vært utslagsgivende, samt case-studier der den totale utdanningskostnaden over hele systemets levetid er estimert ved hjelp av nåverdiberegninger. Funnene i studien viser at det har stor betydning at beslutninger blir fattet på riktig nivå, og at de er forankret i faglige vurderinger fra dem som besitter kunnskapen om utdanning. Når det gjøres kostnadsanalyser bør kostnadene brytes ned i sine enkeltkomponenter for å få tak i den styringsinformasjonen som finnes der. Sist men ikke minst bør man beregne kostnader gjennom hele levetiden, som typisk kan være 40 – 50 år. Her kan gode eller eventuelt dårlige beslutninger gi store utslag. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | ORG917 | nb_NO |
dc.title | Typeutdanning i Luftforsvaret: Produsere internt eller kjøpe eksternt? : En analyse av beslutningsprosesser ved valg av modell for typeutdanning på Luftforsvarets systemer | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 73 s. | nb_NO |