Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJæger, Carl Erling
dc.date.accessioned2018-04-06T09:43:15Z
dc.date.available2018-04-06T09:43:15Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2493005
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractDet innledende sitatet er Albert Einsteins egen forenkling av sin uttalelse (fritt oversatt): ‘Det kan neppe benektes at teoriens høyeste mål er å gjøre de grunnleggende elementene så enkle og så få som mulig, uten å gi slipp på den sanne gjengivelse av det observerte.’ Sagt med andre ord er det slik at vi i vår iver etter å gjøre ting enkelt, risikerer å forenkle bort informasjon vi trenger for å gjøre en god jobb. Forsvarets har gode interne rutiner og beskrevne fremgangsmåter for materiellanskaffelser, omstilling og andre prosesser. Men når det kommer til teknisk utdanning på Luftforsvarets materiell er dette i beste fall et underkapittel i anskaffelsesprosjektene. I generelle vendinger beskrives vurderinger som bør gjøres, men ikke hvordan. Kanskje nettopp derfor kan det virke som om man noen ganger forenkler seg bort fra muligheten til å gjøre de mest ressurseffektive valgene når en ny typeutdanning skal etableres. Funnene i studien viser at det i varierende grad gjøres evalueringer av aktuelle alternativer, og økonomiske analyser er ofte begrenset til å summere oppstarts – og driftskostnader. Målet med denne studien var derfor å finne frem til et verktøy eller en fremgangsmåte som kan gi kostnadseffektive og samtidig sikre løsninger for teknisk utdanning på Luftforsvarets flysystemer. Dette er gjort ved å se bakover mot tidligere beslutningsprosesser og identifisere nøkkelfaktorer som har vært utslagsgivende, samt case-studier der den totale utdanningskostnaden over hele systemets levetid er estimert ved hjelp av nåverdiberegninger. Funnene i studien viser at det har stor betydning at beslutninger blir fattet på riktig nivå, og at de er forankret i faglige vurderinger fra dem som besitter kunnskapen om utdanning. Når det gjøres kostnadsanalyser bør kostnadene brytes ned i sine enkeltkomponenter for å få tak i den styringsinformasjonen som finnes der. Sist men ikke minst bør man beregne kostnader gjennom hele levetiden, som typisk kan være 40 – 50 år. Her kan gode eller eventuelt dårlige beslutninger gi store utslag.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleTypeutdanning i Luftforsvaret: Produsere internt eller kjøpe eksternt? : En analyse av beslutningsprosesser ved valg av modell for typeutdanning på Luftforsvarets systemernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber73 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal