dc.description.abstract | Konflikt er et spennende og utfordrende fagfelt. Overalt hvor mennesker samhandler forekommer det konflikter. Konflikter kan være nedbrytende og lammende, eller de kan skape vekst og utvikling. Som leder er det viktig å kunne håndtere og forebygge konflikter. Gjennom arbeidet med denne oppgaven håper jeg å bli bedre til nettopp det. Jeg har derfor valgt å undersøke hva de ansatte tenker om konflikt og hva de ønsker av lederen i konfliktsituasjoner.
Gjennom relevant teori blir ulike definisjoner av konflikt presentert. Videre blir ulike syn på konflikter, konflikttyper, konfliktprosessen, effekter av konflikt, håndteringsmåter og forebygging av konflikt gjort rede for.
Respondentene er pedagogisk personale på ønsket undersøkt arbeidsplass. Svarprosenten var på hele 89 prosent
Oppgaven bruker i hovedsak kvantitativ metode, her representert ved spørreskjema for innhenting av opplysninger. Det er imidlertid innslag av det kvalitative, da noen av spørsmålene er åpne, uten svaralternativ, Spørreskjemaet etterspør tanker om konflikt, syn på dette, triggere, ønsket håndtering, forebygging, egen rolle og fremtidsbildet. Innkomne svar holdes opp mot teori.
Oppgaven konkluderer med at undersøkt arbeidsplass har lavere konflikthyppighet enn gjennomsnittet. Respondentene har i hovedsak et tradisjonelt, negativt syn på konflikt. Informasjonsmangel og personlige forskjeller oppleves som de vanligste grunnene til konflikt. Samarbeidende konflikthåndtering er den foretrukne i forhold til alle konflikttyper. Alle ansatte mener de bidrar positivt til forebygging av konflikter på arbeidsplassen. De ansatte ønsker at konflikthåndteringen skal være proaktiv, tydelig og avklart, hurtigarbeidende og raus. | nb_NO |