Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTorkelsen, Silje Therese Mørka
dc.date.accessioned2018-04-05T10:40:29Z
dc.date.available2018-04-05T10:40:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2492790
dc.descriptionMasteroppgave nordisk språk og litteratur NO500 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven er både deskriptiv og normativ. Den deskriptive delen tar sikte på å levere et sympatisk perspektiv på den historiske boksamlingen på KKG og de didaktiske mulighetene som byr seg frem i møtet med den. Senere i oppgaven er en mer kritisk vinkling på sin plass med hensyn til didaktiseringsmulighetene og ditto begrensninger. Innledningsvis presenteres titler fra Norsk litteratur-avdelingen i den historiske boksamlingen. Den didaktiske refleksjonen utgår fra temaet "forestillinger om det norske". Dette temaet drøftes så i tilknytning til begrepene nasjon og nasjonsbygging. Det er gjort en avgrensning i det empiriske materialet til å gjelde lyrisk diktning, nærmere bestemt nasjonalsang-sjangeren, med tekstanalyse og historisk lesning av Henrik Anker Bjerregaards "Sønner af Norge" fra 1820 og Bjørnstjerne Bjørnsons "Gamle Norge" fra 1859. Gitt disse kvalitative og kvantitative demarkasjonene er dette dermed en diakronisk tekstsammenstilling. Den historiske boksamlingen kan være en alternativ læringsarena utenfor klasserommet, med dens autentisitet qua bøker fra tidligere tider, og med muligheter for visuelle og taktile opplevelser for elevene. Boksamlingens interiør og lyssetting skaper en antikvarisk stemning. Her finner man bøker i sin opprinnelige innbinding og i sitt autentiske språk. Her er tekster på dansk trykket i gotisk skrift. En inderliggjøring av litteraturen kan gi dagens elever kunnskap om fortiden og dermed muligheten til å lære noe om sin egen samtid. Fremstillingen byr også på et metaperspektiv og en kritisk forståelse av boksamlingens begrensninger. Den didaktiske refleksjonen tilbyr omriss som kan være grunnlag for undervisningsopplegg. I aktualiseringen av eldre litteratur er nettopp sammenstilling og komparativ lesning en didaktisk fordel. Det presiseres at mange av bøkene og tekstene i boksamlingen ikke eksklusivt er å finne bare her. Slik sett er derfor analysedelen i denne oppgaven ikke en dybdeanalyse som sådan, men ut ifra aktuelle begrep knyttet til å lese tekster historisk. Innholdet er også vinklet mot fagfornyelsen som trer i kraft fra høsten 2020. Derfor antydes her bare en mulighet for komparativ lesning der elevene kan sammenligne med en samtidstekst knyttet til det aktuelle temaet "forestillinger om det norske". Den didaktiske refleksjonen forankres i skolens rammeverk og læreplan. Dette gjøres med et våkent sideblikk til fagfornyelsen i skolen, Ludvigsen-utvalget og elevens læring i fremtidens skole. Endringene i skoleverket er ikke lovfestet enda, men rapportene viser hvilke tanker og 3 hva slags kunnskap man tenker blir viktig for elevene i videregående opplæring. Dybdelæring er det som vi med sikkerhet kan si blir et nøkkelbegrep for fremtidens skole. Det er tekstenes historisitet denne oppgaven fremviser som aktuell for dybdelæring. Ved tekstanalyse og kontekstorientert lesemåte er det tekstens samtid som kan avdekkes og gi en dypere forståelse av teksten. Jeg skal vise at jeg kan kontekstualisere og dermed blir de tekstene jeg velger fra boksamlingen et utgangspunkt for eventuelle undervisningsopplegg. Her kan vi altså bruke boksamlingen som en alternativ læringsarena. Jeg skal ikke forme ut eller konkretisere dette opplegget, men heller synliggjøre visse muligheter og didaktiske valg som byr seg frem.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectNO500nb_NO
dc.title"Kanskje trenger barn og unge i dag mer enn noen gang å bli minnet om at vi faktisk ikke ble født i går." : Didaktiske muligheter i den historiske boksamlingen på Kristiansand katedralskole Gimlenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber123 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal