Utvikling, testing og evaluering av en videobasert læringsressurs for selvstyrt bedriftsopplæring : En casestudie fra Posten Norge AS
Abstract
Opplæring av ansatte er arbeidsgivers plikt og arbeidstakers rett, og er derfor en sentral del
ved ethvert arbeidsforhold. Ansattes mulighet for utvikling og innflytelse i egen arbeidssituasjon
har også vist seg å være fundamentale drivere for engasjement på arbeidsplassen.
I samsvar med den teknologiske utviklingen muliggjør det for design av effektive læringsressurser
som kan bidra med å tilgjengeliggjøre læringsmateriell, og på samme tid være
med på å engasjere ansatte ved gjennomføring av bedriftsopplæring.
I nåværende opplæringssituasjon i Posten Norge AS er det kun én metode for opplæring
av postbud i en postrute, og den går ut på at den lærende er fysisk med en kollega og kjører
selve ruten. Målet for casestudien er å undersøke hvorvidt en videobasert læringsressurs
kan fungere for opplæring i postruter. I forbindelse med gjennomføring av studien er en
læringsressurs bestående av en 360° video og en rutetest utviklet, testet og evaluert. Deltakerne
besto av ti ansatte fra Posten Norge, fordelt mellom fire ulike distribusjonsenheter
i Kristiansand. Datakilder er samlet ved hjelp av teoretisk rutetest, spørreundersøkelse,
praktisk kjøretest og intervju. Undersøkelsene samlet både kvalitativ og kvantitativ data.
Det som skiller denne studien fra tidligere forskningsundersøkelser hvor teknologi blir benyttet
for læring av ruter, er at det i tillegg til å navigere gjennom en fastsatt trasé, skal
utvalget også tilegne seg kunnskap om plassering av postkasser og stopp, rekkefølgen av
de, samt adressen til stoppene og eventuell tilleggsinformasjon. Bakgrunnen for å gjennomføre
studien er at video som læringsverktøy er et veldokumentert felt. Derimot er bruk
av 360° video i læringssammenheng et mindre utforsket felt. Det finnes også mangfoldige
studier og litteratur innen bruk av spill og simulering for læring av ruter eller miljøer, men
det er betraktelig mindre litteratur hvor 360° video er benyttet for læring av ruter og det
som dette innebærer.
Resultater fra undersøkelsene indikerer at 360° video i kombinasjon med en evalueringstest
kan være et godt hjelpemiddel for å lære en postrute. Samtlige deltakere i undersøkelsen
lykkes i å kjøre og finne fram i ruten. Målinger av prestasjonen er foretatt i praksis
fordi dette er den mest hensiktsmessige måten å vurdere hvor mye informasjon som er ervervet
fra det virtuelle miljøet. Et vesentlig resultat fra studien viser at samtlige deltakere
kunne se fordeler ved å ta i bruk læringsressursen, og at muligheten for å lære en rute på
kortere tid og på eget initiativ var hovedårsakene til dette. Konklusjonen er at læringsressursen
kan være med på å tilgjengeliggjøre opplæring og at deltakerne opplevde at den
støttet læring av en postrute.
Studien er verdifull fordi den tar for seg hvordan 360° video på best mulig måte kan utvikles
for læring av postruter og hvilke hensyn som må tas med tanke på design og teknologi.
Fremgangsmåte og implikasjoner for design som utviklere kan følge ved utvikling av en
videobasert læringsressurs er grundig testet og dokumentert i avhandlingen. Forståelsen
av hvilken innvirkning de ulike faktorer har, og hvordan de fungerer i kontekst ved læring
av postruter, kan være til hjelp ved utvikling og design av effektive læringsressurser for
virtuell læring av ruter og miljø.
Nøkkelord: Læringsteknologi; Selvregulert læring; Bedriftsopplæring; Instruksjonsdesign;
360° video
Description
Masteroppgave Multimedia and Educational Technology MM500 - Universitetet i Agder 2017