Helhetlig skoleutvikling i Kompetansesenter Sørsamarbeidet : En kvalitativ studie av en region i utvikling
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2457014Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er interkommunale samarbeid og helhetlig skoleutvikling.
Utfordringene på oppvekstsektoren er for komplekse og grenseoverskridende til at dette er
noe kommunene kan håndtere alene (Fullan 2014, Hargreaves & Fullan 2014, Jacobsen
2014). Ifølge Michael Fullan (2014) oppnås suksess først når utviklingsarbeidet er forankret i
skole-, distrikt- og regjeringsstrategier som henger innbyrdes sammen. Dette krever
samhandling og samarbeid utover de ordinære kommunale grensene.
Formålet med denne masteravhandlingen har vært å forklare variasjoner i arbeidet med
helhetlig skoleutvikling i Kompetansesenter Sør-samarbeidet.
Målet har vært å øke kunnskapsgrunnlaget for videre utvikling av oppvekstsektoren i
regionen. Kompetansesenter Sør vil bruke kunnskap og innsikt ervervet i studien i møte med
de regionale utfordringene på oppvekstsektoren og å redusere ”strekken i laget” i egen
organisasjon.
Metoden som er brukt for å belyse problemstillingen er en kvalitativ metode. Bakgrunnen for
dette er utgangspunktet om at ”virkeligheten er for kompleks til å reduseres til tall, og at man
derfor må samle inn informasjon i form av ord som åpner for mer nyanserikdom” (Jacobsen,
2015:24). I tillegg til kvalitativ datainnsamling belyses kommunene gjennom kvantitative data
fra SSB (Statistisk sentralbyrå), GSI (Grunnskolens informasjonssystem) og Conexus Insight.
Datainnsamlingen er gjort ved semi-strukturerte intervju, med de kommunale
utviklingsgruppene i Hægebostad, Lindesnes og Marnardal. Dette utgjør i underkant av 80 %
av samarbeidskommunene i Kompetansesenter Sør.
Resultatene fra studien viser at det er relativt store variasjoner i kommunenes arbeid med
helhetlig skoleutvikling. Forklaringsvariablene sees i lys av Bolman og Deals teori og
fortolkningsrammer av organisasjoner. Dette innebærer at variasjonene forklares ut fra et
strukturelt perspektiv, et humanistisk perspektiv, et politisk perspektiv og et symbolsk
perspektiv.
Beskrivelse
Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017