Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjelland, Pål
dc.date.accessioned2017-09-27T08:50:20Z
dc.date.available2017-09-27T08:50:20Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2456979
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangspunkt i Arendalsskolenes resultater på nasjonale prøver fra 2013-2016. Jeg har plukket ut de to skolene som har ligget lavest i kommunen alle disse årene. Dessuten en skole som har scoret over snittet, og vært blant kommunens høyest scorende skoler disse årene. Ved disse skolene har jeg brukt Cameron & Quinns OCAI-undersøkelse, og kartlagt organisasjonskulturen, for å finne ut om det finnes forskjeller mellom høyt presterende og lavt presterende skoler. I teoridelen presenteres kulturbegrepet, hvor hovedtyngden handler om organisasjonskultur. I denne delen presenteres også «rammeverket for de konkurrerende verdier». Dette rammeverket er den teoretisk modellen for å vurdere organisasjonskultur, som er brukt i oppgaven, og som også OCAI-undersøkelsen bygger på. Kartleggingen jeg har gjennomført, viser at det er forskjell i gjennomsnittlig organisasjonskultur mellom skolene. Alle skolene har klan som dominerende kulturtype, mens den høyt scorende skolen skiller seg fra de to lavt scorende skolene med høyere score på Ad-hokrati/skape kultur og lavere score på kontrollkultur. De to lavt scorende skolene skiller seg så mye fra hverandre, at det ikke er grunnlag for å si at den gjennomsnittlige organisasjonskulturen er en prediktor for elevscore på nasjonale prøver. Et såpass lavt antall skoler gjør det også vanskelig å trekke slike konklusjoner. Resultatene fra kartleggingen viser en sammenheng mellom elevresultater og overensstemmelse i organisasjonskulturen. Skolen med best overensstemmelse i organisasjonskultur er skolen hvor elevene scorer best på nasjonale prøver, og skolene hvor elevene scorer svakt på nasjonale prøver er de samme skolene som har stort sprik i organisasjonskulturen. Dette er i tråd med Cameron og Quinns teorier om organisasjonskultur, som hevder at en enhetlig organisasjonskultur er et effektivitetskriterium. Resultatene viser både viktigheten av å bruke kartlegging av organisasjonskultur som et ledelsesverktøy, og at ledelsen ved alle de undersøkte skolene bør iverksette tiltak for å utvikle en mer enhetlig organisasjonskultur. Spesielt ved de to lavt scorende skolene vil dette kunne bidra til bedre elevresultater.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleOrganisasjonskulturens betydning for elevenes faglige prestasjonsnivå : En kvantitativ undersøkelse som viser 3 Arendalsskolers forskjeller i organisasjonskultur i forhold til skolenes score på nasjonale prøvernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumberVI, 73 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal