Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTjørn, Børge
dc.date.accessioned2017-09-27T07:59:55Z
dc.date.available2017-09-27T07:59:55Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2456950
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractMålene med studien har vært 1) å finne svar på hvilke faktorer i jobben som motiverer lærere i videregående skole, og hvilke som eventuelt demotiverer, og 2) å undersøke om det er forskjeller i motivasjonspåvirkning mellom lærere inndelt i kategorier etter kjønn, alder, faginnretning og undervisningssted. Det er en kvantitativ studie med 82 respondenter fra to videregående skoler i regionen Lister i Vest-Agder. Data er fremskaffet gjennom en elektronisk spørring ved bruk av Surveyxact og distribuert pr e-post til respondentene. Svarene er overført til-, og analysert ved hjelp av SPSS. Spørsmål om generell motivasjon ble samlet i tre indekser. Altruistisk-, indre- og ytre motivasjon. Funnene vi har gjort viser at altruistisk motivasjon er den viktigste motivasjonsfaktoren med en gjennomsnittlig score på 4,11 på skalaen 1-5. Indre motivasjon følger like etter med scoren 4,02, mens ytre motivasjon er sist med scoren 3,21. Studien viser at det er samspillet mellom lærer og elev som er den viktigste rammefaktoren for lærernes motivasjon til utvikling av undervisningspraksisen. Autonomi i jobben og støtte av kollegaer er andre viktige motivasjonsfaktorer. Når det kommer til sammenligning mellom ulike grupper av lærere finner vi de største forskjellene når vi deler lærerne inn etter aldersgrupper. Da viser det seg at yngre lærere har høyere score både på altruistisk- og på ytre motivasjon enn eldre lærere. Det er liten forskjell i indre motivasjon mellom aldersgruppene. Når respondentene deles inn etter hvilket undervisningssted de arbeider ved, finner vi også forskjeller. Vi ser at kvinner og menn har veldig sammenfallende resultater. Det er også i hovedsak små forskjeller om vi deler lærerne opp etter faginnretning de underviser i, så som studiespesialisering, programfag eller fellesfag på yrkesfaglige utdanningsprogram.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleHva motiverer lærere i videregående skole? : En kvantitativ studie av motivasjonsfaktorer i to videregående skoler i Listernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Sosial- og arbeidspsykologi: 263nb_NO
dc.source.pagenumber91 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal