Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSikveland, Kristine Egeli
dc.date.accessioned2017-09-01T12:03:15Z
dc.date.available2017-09-01T12:03:15Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452790
dc.descriptionMasteroppgave religion REL500 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt som mål å kartlegge KRLE-læreverk som finnes på markedet i dag og deres bruk av multimodalitet for å presentere buddhismen og utvalgte læremål fra buddhismen. Jeg har også analysert og sammenlignet bruken av multimodalitet opp mot elevenes kognitive og kulturelle forståelse av nettopp buddhismen. Multimodalitet handler om å skape mening gjennom ulike ressurser som er meningsbærende innenfor en gitt kontekst, eksempelvis en sammensatt tekst. Dette har jeg hatt en ønske om å kartlegge i KRLE-lærebøker for mellomtrinnet. Jeg har stilt følgende problemstilling i denne oppgaven: Hvordan brukes multimodalitet til å presentere høytider og sentrale ritualer innenfor buddhismen i fire læreverk i KRLE-faget på mellomtrinnet og hvilke sammenhenger finnes det mellom læreverkenes sammensatte tekster om buddhismen og deres pedagogiske tilretteleggelse for kognitiv og kulturell forståelse hos elever på mellomtrinnet? Ved å stille denne problemstillingen håpet jeg å få svar på hvordan multimodalitet kunne knyttes til elevers kognitive og kulturelle forståelse. For å finne svar på problemstillingen har jeg også tatt utgangspunkt i fire forskningsspørsmål som har vært utgangspunkt for analysearbeidet av læreverkene, kapitlene om buddhismen og utvalgte læremål fra buddhismen: Hvordan er læreverkene i KRLE bygget opp i forhold til tidligere kriterier for lærebokgodkjenning? Hva forteller en oversiktsanalyse av de ulike verkene om buddhismen på mellomtrinnet? Hvordan brukes multimodalitet til å presentere høytider og sentrale ritualer innenfor buddhismen i fire læreverk i KRLE-faget på mellomtrinnet? Hvilke sammenhenger finnes det mellom læreverkenes sammensatte tekster om buddhisme og deres pedagogiske tilretteleggelse for kognitiv og kulturell forståelse? Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse med vekt på hermeneutiske perspektiver. Jeg har analysert hele lærebøkene etter tidligere kriterier for godkjenning av lærebøker for å kartlegge om lærebøkene fyller kriteriene. Jeg har brukt multimodal analyse for å finne ut hvordan kapitlene om buddhismen bruker multimodale virkemidler. Jeg har også brukt en multimodal analyse modell for å analysere sider som inneholder informasjon om et utvalgt læremål fra buddhismen. Dette læremålet er etter 7.årstrinn: ”Målet for opplæringen er at elevene skal kunne: *forklare en buddhistisk høytidskalender og beskrive buddhistiske høytider og sentrale ritualer” (Kunnskapsløftet 2006). Jeg har foretatt en dybdeanalyse av sidene jeg mener dekker dette målet og gjennomført en multimodal analyse. Til slutt har jeg sammenlignet bruken av multimodalitet i kapitlene om buddhisme og knyttet dem til elevenes kognitive og kulturelle forståelse. Jeg har brukt Njål Skrunes tidligere kriterier for lærebokgodkjenning og Anne Løvland sin mulitmodale analysemodell i tekstanalysen. Med utgangspunkt i de nevnte kriteriene og multimodal analysemodell har jeg analysert de fire læreverkene som finnes på markedet i dag. De er læreverkene Vi i verden, Inn i livet, VIVO 5-7 og Du og jeg. Analyse kapitlene viste at lærebøkene har noen trekk som er like, mens de er ulike på andre felt. Noen av ulikhetene er tydelige som at Inn i livet har en annen organisering av temaenes presentasjon enn de andre lærebøkene. Andre forskjeller ligger lengre ned i språket, oppbygning og bildebruk som krever en mer detaljert analyse for å klare å kartlegge. Jeg har også benyttet multimodal analyse for å kartlegge sammenhengen mellom de sammensatte tekstene og elevenes kognitive og kulturelle forståelse. Til dette benyttet jeg Piagets stadieteori i forhold til den kognitive utviklingen og Vygotskys sosiokulturelle læringsteori i forhold til den kulturelle forståelsen. I dette så jeg at det er mange sammenhenger mellom multimodale tekster og disse teoriene. Det ble veldig tydelig i analysene at tekstene om buddhismen er multimodale på ulike nivå. Noen av lærebøkene har flere modaliteter og krever med dette mer av elevene, mens andre er enklere lagt opp med bare noen få modaliteter. Jeg fant at hovedforskjellene lå i bruk i språklig tilpassing av teksten, bruken av bilder og tilpassing av teksten til alderstrinnet. Her var det noen av verkene som tydelig skilte seg fra hverandrenb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectREL500nb_NO
dc.titleMultimodalitet i dagens KRLE3-lærebøker : En lærebokanalyse av KRLE-lærebøkers sammensatte tekster om buddhismen og elevers kognitive og kulturelle forståelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153nb_NO
dc.source.pagenumber123 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal