Multimodalitet i dagens KRLE3-lærebøker : En lærebokanalyse av KRLE-lærebøkers sammensatte tekster om buddhismen og elevers kognitive og kulturelle forståelse
Abstract
Denne masteroppgaven har hatt som mål å kartlegge KRLE-læreverk som finnes på
markedet i dag og deres bruk av multimodalitet for å presentere buddhismen og utvalgte
læremål fra buddhismen. Jeg har også analysert og sammenlignet bruken av multimodalitet
opp mot elevenes kognitive og kulturelle forståelse av nettopp buddhismen. Multimodalitet
handler om å skape mening gjennom ulike ressurser som er meningsbærende innenfor en gitt
kontekst, eksempelvis en sammensatt tekst. Dette har jeg hatt en ønske om å kartlegge i
KRLE-lærebøker for mellomtrinnet.
Jeg har stilt følgende problemstilling i denne oppgaven: Hvordan brukes
multimodalitet til å presentere høytider og sentrale ritualer innenfor buddhismen i fire
læreverk i KRLE-faget på mellomtrinnet og hvilke sammenhenger finnes det mellom
læreverkenes sammensatte tekster om buddhismen og deres pedagogiske tilretteleggelse
for kognitiv og kulturell forståelse hos elever på mellomtrinnet? Ved å stille denne
problemstillingen håpet jeg å få svar på hvordan multimodalitet kunne knyttes til elevers
kognitive og kulturelle forståelse. For å finne svar på problemstillingen har jeg også tatt
utgangspunkt i fire forskningsspørsmål som har vært utgangspunkt for analysearbeidet av
læreverkene, kapitlene om buddhismen og utvalgte læremål fra buddhismen:
Hvordan er læreverkene i KRLE bygget opp i forhold til tidligere kriterier for
lærebokgodkjenning?
Hva forteller en oversiktsanalyse av de ulike verkene om buddhismen på
mellomtrinnet?
Hvordan brukes multimodalitet til å presentere høytider og sentrale ritualer
innenfor buddhismen i fire læreverk i KRLE-faget på mellomtrinnet?
Hvilke sammenhenger finnes det mellom læreverkenes sammensatte tekster om
buddhisme og deres pedagogiske tilretteleggelse for kognitiv og kulturell
forståelse?
Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse med vekt på hermeneutiske perspektiver. Jeg
har analysert hele lærebøkene etter tidligere kriterier for godkjenning av lærebøker for å
kartlegge om lærebøkene fyller kriteriene. Jeg har brukt multimodal analyse for å finne ut
hvordan kapitlene om buddhismen bruker multimodale virkemidler. Jeg har også brukt en
multimodal analyse modell for å analysere sider som inneholder informasjon om et utvalgt
læremål fra buddhismen. Dette læremålet er etter 7.årstrinn: ”Målet for opplæringen er at
elevene skal kunne: *forklare en buddhistisk høytidskalender og beskrive buddhistiske
høytider og sentrale ritualer” (Kunnskapsløftet 2006). Jeg har foretatt en dybdeanalyse av
sidene jeg mener dekker dette målet og gjennomført en multimodal analyse. Til slutt har jeg
sammenlignet bruken av multimodalitet i kapitlene om buddhisme og knyttet dem til elevenes
kognitive og kulturelle forståelse. Jeg har brukt Njål Skrunes tidligere kriterier for
lærebokgodkjenning og Anne Løvland sin mulitmodale analysemodell i tekstanalysen.
Med utgangspunkt i de nevnte kriteriene og multimodal analysemodell har jeg
analysert de fire læreverkene som finnes på markedet i dag. De er læreverkene Vi i verden,
Inn i livet, VIVO 5-7 og Du og jeg. Analyse kapitlene viste at lærebøkene har noen trekk som
er like, mens de er ulike på andre felt. Noen av ulikhetene er tydelige som at Inn i livet har en
annen organisering av temaenes presentasjon enn de andre lærebøkene. Andre forskjeller
ligger lengre ned i språket, oppbygning og bildebruk som krever en mer detaljert analyse for å
klare å kartlegge.
Jeg har også benyttet multimodal analyse for å kartlegge sammenhengen mellom de
sammensatte tekstene og elevenes kognitive og kulturelle forståelse. Til dette benyttet jeg
Piagets stadieteori i forhold til den kognitive utviklingen og Vygotskys sosiokulturelle
læringsteori i forhold til den kulturelle forståelsen. I dette så jeg at det er mange
sammenhenger mellom multimodale tekster og disse teoriene.
Det ble veldig tydelig i analysene at tekstene om buddhismen er multimodale på ulike
nivå. Noen av lærebøkene har flere modaliteter og krever med dette mer av elevene, mens
andre er enklere lagt opp med bare noen få modaliteter. Jeg fant at hovedforskjellene lå i bruk
i språklig tilpassing av teksten, bruken av bilder og tilpassing av teksten til alderstrinnet. Her
var det noen av verkene som tydelig skilte seg fra hverandre
Description
Masteroppgave religion REL500 - Universitetet i Agder 2017