Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAustrud, Tone
dc.date.accessioned2017-03-20T09:41:09Z
dc.date.available2017-03-20T09:41:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2434650
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2016nb_NO
dc.description.abstractStore utfordringer har lagt grunnlaget for nye løsninger i organisering - og styring av norske sykehus. Endringene har i stor grad vært i samsvar med den internasjonale trenden New Public Management (NPM). NPM innebærer sterk styring av resultatenheter og ansatte gjennom indirekte kontroll og formaliserte styringssystemer. Mål - og resultatstyring er et sentralt styringssystem som er tatt i bruk og preger styring av norske sykehus. Fokus for denne undersøkelsen er hvordan ledere forholder seg til oppdragivers bestilling knyttet til bruk av resultatmålinger i oppfølging av medarbeidere. Problemstilling som ønskes belyst er todelt. Forskningsspørsmålene som ønskes kartlagt er: Hvordan anvender ledere resultatmålinger i oppfølging av sine medarbeidere? Hvordan følger ledere opp medarbeidere som ikke innfrir resultatkravene? Det er valgt kvalitativ metode som forskningsdesign. Datainnsamling er foretatt gjennom semistrukturert intervju. Det er valgt et intensivt undersøkelsesopplegg der undersøkelsen er konsentrert rundt et begrenset antall informanter. Analyse av resultater er foretatt lys av strukturfunksjonalistisk teori, instrumentell teori og nyinstitusjonell teori. Lederne ivaretar i høy grad sin kontrollfunksjon og følger opp resultatmålinger. Oppfølging av ansattes individuelle resultater følges tett opp i relasjon til kvalitetskrav. I relasjon til produktivitetskrav rettes hovedfokus mer mot resultatenhetens samlede resultat enn mot den enkelte ansatts resultat. Det kan forstås som et avvik fra oppdragsgivers forventing. Avvik forstås som et resultat av at produktivitetsindikator oppleves som komplisert å vurdere den enkeltes innsats ut fra. Det fremkommer noe variasjon knyttet til leders fokus på individuelle produktivitetsresultater. Variasjon forstås som en forskjell i ledernes forventing til individuell innsats uavhengig av resultatenhetenes samlede resultat. Ansatte som inne innfrir resultatkrav følges tett opp. Lederne anvender da kontrollmekanismer i form av påminnelser, påtale og individuell samtale for å korrigere den enkelte ansatt. De alvorligste sanksjoner i form av advarsel og oppsigelse anvendes sjelden. Det forstås primært som et uttrykk for at lagt de fleste medarbeidere korrigere seg gjennom leders anvendelse av andre kontrollmekanismer. Hovedinntrykket er at lederne er villig til å ta i bruk de alvorligste sanksjoner når ansatte viser alvorlig og vedvarende avvik fra resultatkrav.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleKontroll og oppfølging av ansattes resultaternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber73 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal