Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStornes, Irene
dc.date.accessioned2017-02-23T12:27:31Z
dc.date.available2017-02-23T12:27:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2431907
dc.descriptionMasteroppgave innovasjon og kunnskapsutvikling ME513 - Universitetet i Agder 2016nb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å utforske og lære mer om hvordan samfunnsentreprenører fremmer innovasjon i en distriktskommune. I denne studien er samfunnsentreprenører definert som entreprenører som tar initiativ til å skape noe verdifullt for lokalsamfunnet i hjemsted med de ressurser som er tilgjengelige, med motiver utover økonomisk vinning. For å kunne utforske denne problemstillingen har jeg intervjuet åtte samfunnsentreprenører i distriktskommunen Sokndal. Hensikten med intervjuene var å lære mer om fenomenet samfunnsentreprenører fra deres egne refleksjoner hvor de har fortalt sin unike historie om entreprenørielle muligheter de har realisert. Ved å ha en prosessuell tilnærming til entreprenørskap, som er inspirert av økonomier som Israel M. Kirzner og den østeriske tradisjonen (The austrian school) for perspektiver på entreprenørskap, fremhever jeg en dynamisk prosess som er interessert i selve framveksten av muligheter. Studien forsøker å bidra til teorien om perspektivet ‘opportunity recognition’, som er oversatt til realisering av entreprenørielle muligheter, ved å koble perspektivet til samfunnsentreprenører. Studien har brukt perspektivets teoretiske aspekter årvåkenhet, kunnskap og nettverk til å utvikle et analytisk rammeverk som har dannet utgangpunkt for produsering av data, presentering av empiri og analyse. Casestudie bidrar til en dypere forståelse av et kompleks fenomen som samfunnsentreprenører. Ved å studere case samfunnsentreprenører og gjenfortelle deres unike historie, har jeg kommet fram til noen avsluttende bemerkninger om hvordan samfunnsentreprenører fremmer innovasjon i en distriktskommune. Studien viser at samfunnsentreprenører fremmer innovasjon gjennom en dynamisk dannelsesreise som er skapt av aktører som opplever et gjensidig skjebnefellesskap med lokalsamfunnet. Prosessen bygger på samfunnsentreprenørers og lokalsamfunnets lojalitet og tillitsforhold til hverandre. Studien støtter teori som forstår entreprenørskap som en sosial aktivitet, hvor sosiale nettverk blir sett på som en viktig bidragsyter til dannelsesreisen, sammen med tid, kontekst og kultur.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectME513nb_NO
dc.titleHvordan fremmer samfunnsentreprenører innovasjon i en distriktskommune? : casestudie av samfunnsentreprenører fra distriktskommunen Sokndalnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumberVII, 82 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal