Hvordan fremmer samfunnsentreprenører innovasjon i en distriktskommune? : casestudie av samfunnsentreprenører fra distriktskommunen Sokndal
Abstract
Formålet med denne studien er å utforske og lære mer om hvordan samfunnsentreprenører fremmer innovasjon i en distriktskommune. I denne studien er samfunnsentreprenører definert som entreprenører som tar initiativ til å skape noe verdifullt for lokalsamfunnet i hjemsted med de ressurser som er tilgjengelige, med motiver utover økonomisk vinning. For å kunne utforske denne problemstillingen har jeg intervjuet åtte samfunnsentreprenører i distriktskommunen Sokndal. Hensikten med intervjuene var å lære mer om fenomenet samfunnsentreprenører fra deres egne refleksjoner hvor de har fortalt sin unike historie om entreprenørielle muligheter de har realisert.
Ved å ha en prosessuell tilnærming til entreprenørskap, som er inspirert av økonomier som Israel M. Kirzner og den østeriske tradisjonen (The austrian school) for perspektiver på entreprenørskap, fremhever jeg en dynamisk prosess som er interessert i selve framveksten av muligheter. Studien forsøker å bidra til teorien om perspektivet ‘opportunity recognition’, som er oversatt til realisering av entreprenørielle muligheter, ved å koble perspektivet til samfunnsentreprenører. Studien har brukt perspektivets teoretiske aspekter årvåkenhet, kunnskap og nettverk til å utvikle et analytisk rammeverk som har dannet utgangpunkt for produsering av data, presentering av empiri og analyse.
Casestudie bidrar til en dypere forståelse av et kompleks fenomen som
samfunnsentreprenører. Ved å studere case samfunnsentreprenører og gjenfortelle deres unike historie, har jeg kommet fram til noen avsluttende bemerkninger om hvordan samfunnsentreprenører fremmer innovasjon i en distriktskommune. Studien viser at samfunnsentreprenører fremmer innovasjon gjennom en dynamisk dannelsesreise som er skapt av aktører som opplever et gjensidig skjebnefellesskap med lokalsamfunnet. Prosessen bygger på samfunnsentreprenørers og lokalsamfunnets lojalitet og tillitsforhold til hverandre. Studien støtter teori som forstår entreprenørskap som en sosial aktivitet, hvor sosiale nettverk blir sett på som en viktig bidragsyter til dannelsesreisen, sammen med tid, kontekst og kultur.
Description
Masteroppgave innovasjon og kunnskapsutvikling ME513 - Universitetet i Agder 2016