dc.description.abstract | I denne oppgaven har målet mitt vært å finne ut om høy relasjonskompetanse hos rektorer
fører til høy måloppnåelse. Jeg har også vært interessert i å finne ut hvordan de ulike
dimensjonene innen relasjonskompetanse eventuelt henger sammen med måloppnåelse hver
for seg og hvilke som korrelerer sterkest med måloppnåelse.
Min undersøkelse har vært kvantitativ, og utvalget mitt har vært 103 rektorer som jobber på
grunnskoler i Vest-Agder.
Jeg har skrevet denne oppgaven med utgangspunkt i Jan Spurkeland sin teori om
relasjonsledelse, og jeg har definert relasjonskompetanse utfra hans radarhjul med 14
dimensjoner.Jeg har i min undersøkelse bygget på Spurkeland sin forskning, men tatt den ett skritt videre
og gått inn i en spesifikk gruppe ledere (rektorer) for å se på sammenhengen mellom
relasjonskompetanse og måloppnåelse i skolen. Spørreundersøkelsen min bygger også på
Spurkeland sine indikatorer, men jeg har laget egne kontekstuavhengige indikatorer for
måloppnåelse der jeg skiller mellom overordnede vedtatte mål og enhetens egne mål.
Datamaterialet mitt viser at relasjonskompetanse har stor sammenheng med måloppnåelse i
skolen. Det er i tråd med Spurkeland sin teori om relasjonsledelse og hans forskning på
området.
v
Det Spurkeland ikke har sagt noe om, men som jeg har undersøkt, er hvordan sammenhengen
mellom de ulike dimensjonene innen relasjonskompetanse hver for seg henger sammen med
måloppnåelse på en spesifikk gruppe ledere, nemlig rektorer.
Mine funn viser at dersom man som rektor skal få til høy måloppnåelse totalt sett, må man ha
høy relasjonskompetanse. Noen dimensjoner er likevel spesielt viktige. Det er
«Resultatorientering», «Kreativitet», «Utvikling/motivasjon», «Prestasjonshjelp»,
«Menneskeinteresse», «Relasjonsbygging» og «Dialogferdigheter gruppe».
Undersøkelsen min blant rektorene i Vest- Agder tilsier at de fleste av disse dimensjonene
samsvarer med de dimensjonene rektorene har høyest relasjonskompetanse på. Unntakene er
«Resultatorientering», «Utvikling/motivasjon» og «Menneskeinteresse».
«Resultatorientering» er rektorene middels gode på, mens «Utvikling/motivasjon» og
«Menneskeinteresse» er blant de svakeste dimensjonene hos disse rektorene.
Selv om rektorgruppen har relativt høy relasjonskompetanse og måloppnåelse, betyr mine
funn totalt sett at den gjennomsnittlige rektoren i Vest-Agder har et potensiale for å høyne
måloppnåelsen.
Det krever fokus både fra politikere, sentrale myndigheter, utdanningsinstitusjonene,
skoleeiere og rektorene selv for å få dette til.
Det betyr at skoleeier må sørge for at rektorene får den nødvendige opplæring og trening på
dette feltet. Det må spesielt legges vekt på trening og bevisstgjøring når det gjelder
resultatorientering, systematisk utvikling, forståelse av motivasjon, interesse for hele
mennesket og kunnskapen om den totale kompetansen i kollegiet.
Rektorer som virkelig vil utvikle skolen sin må også selv bevisst opparbeide seg både
kunnskap om temaet og lære seg metoder for å trene på disse ferdighetene på en systematisk
måte.
På samme måte må sentrale myndigheter lage en strategi på området som når ut til hele
landet, og landets utdanningsinstitusjoner må ta relasjonsledelse inn i sine fagplaner som et supplement til andre typer styringsverktøy. | nb_NO |