Politiske konsekvenser av sosiale medier : mulige konsekvenser ved bruk av sosiale medier på politisk interesse, politisk deltakelse og samfunnsengasjement
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412941Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sosiale medier er et raskt voksende fenomen som har tiltrukket seg millioner av brukere siden begynnelsen av 2000-tallet. Forskningslitteraturen diskuterer om, og på hvilke måter, offentlige rom og borgerlig kultur har endret seg i vår digitale tidsalder. Det er ulike oppfatninger om hvordan sosiale medier påvirker borgerlig kultur og offentlige rom i form av folks interesse og deltakelse i politikk og deres samfunnsengasjement. Det er også ulike oppfatninger om hvordan internett påvirker demokratiers representativitet. Noen mener at sosiale medier gir nye muligheter for demokrati, i form av engasjement og deltakelse i offentlige rom. Andre bekymrer seg for at nye kommunikasjonsmedier kan føre til mindre motivasjon til å delta i samfunnet.
Denne oppgaven presenterer en kvantitativ studie av sammenhenger mellom bruk av sosiale medier og mulige politiske konsekvenser i form av borgerlig deltakelse. Jeg har undersøkt slike empiriske sammenhenger med data fra norsk medborgerpanel og lineær regresjonsanalyse. Oppgaven har en todelt problemstilling: (1) hvem som bruker sosiale medier, og (2) hvilke konsekvenser sosiale medier har på politisk interesse, politisk deltakelse og samfunnsengasjement. Resultatene indikerer at sosiale medier gir muligheter for mer, heller enn mindre politisk deltakelse og samfunnsengasjement. Resultatene gir ingen indikasjoner på at sosiale medier har negative konsekvenser for politisk engasjement. Derimot indikerer flere resultater at konsekvensene kan være positive.
Nøkkelord: sosiale medier, politisk deltakelse, samfunnsengasjement, borgerlig kultur, offentlige rom
Beskrivelse
Masteroppgave velferdsstudier - Universitetet i Agder 2016