Show simple item record

dc.contributor.authorAllum, Nina
dc.date.accessioned2016-03-03T08:40:44Z
dc.date.available2016-03-03T08:40:44Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2381260
dc.descriptionMasteroppgave ledelse- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractUtgangspunktet for oppgaven var; Fra tospråklig lærer til lærer. I hvilken grad lykkes vi med å overføre tospråklige lærere til ordinære lærere? Hva hemmer eventuelt fremmer dette? I denne oppgaven er det sett på ulike dokumenter som omhandler det flerspråklige feltet da med utgangspunkt i den tospråklige læreren. Motivasjonen for oppgaven er egne opplevelser knyttet til den tospråklige læreren og mulighetene denne har for å få ordinære undervisningsstillinger. Det er gjennomført spørreundersøkelse og intervjuer av tospråklige lærere. Det har vært en triangulering av data. Sentrale funn i undersøkelsen viser at vi ikke lykkes med å la tospråklig lærer gå til ordinær lærer. De ulike tiltakene som er satt i gang fremmer ikke nødvendigvis overgangen fra tospråklig lærer til lærer. Tiltak det er sett på i denne oppgaven er Stipend for minoritetsspråklige lærer og tilbudet som gis til tospråklig faglærerutdanning ved ulike høyskoler og universitet. Samhandling mellom de ulike tiltakene er ikke til stede. Undersøkelsen viser blant annet at lovverket vi har ikke fremmer den flerkulturelle skolen og dermed heller ikke den tospråklige læreren. Vi har en overordnet politikk som ønsker integrering og inkludering og bruk av medbrakt kompetanse, men funnene i denne oppgaven viser ikke dette. Det kan se ut til at vi på dette området mangler en overordnet styring og at altfor mange tolkningsmuligheter er lagt til den enkelte kommune og skole. Individets rolle i dette er belyst. Det ser ut til at egen tiltro til norskkompetanse er en hemmende faktor for å søke ordinære lærerstillinger. Holdninger som skoler og ordinære lærere har er med på å underbygge dette.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationORG 917
dc.titleFra tospråklig lærer til lærer. I hvilken grad lykkes vi med å overføre tospråklige lærere til ordinære lærere? Hva fremmer eventuelt hemmer dette?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber107 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record