Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugfos, Nils Martin
dc.date.accessioned2016-02-25T13:39:10Z
dc.date.available2016-02-25T13:39:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2380571
dc.descriptionMasteroppgave kunstfag- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractDenne undersøkelsen hadde som mål å spore opp mulige sammenhenger mellom minimalistisk musikk og det sublime og hvordan disse sammenhengene kan komme til uttrykk i en egenkomponert/selvutviklet konsert for solo trommesett: Mantra 5. Teori om det sublime under tidligmoderne, moderne og postmoderne betingelser har gitt meg innsikt om hva det sublime kan innebære. Det tidligmoderne sublime er i undersøkelsen representert ved Edmund Burke og Immanuel Kant. Den moderne og postmoderne sublimiteten er representert ved Jean-François Lyotard. Jeg trekker også veksler på beslektede begreper fra kunsthistorien og filosofien som sjokk, rystelse, uro, møteøyeblikk og das Unheimliche slik begrepene kommer til uttrykk hos blant andre Grant Kester, Theodor W. Adorno, Daniel Stern, Tony Valberg og Sigmund Freud. Minimalistisk musikk er i min undersøkelse, i tillegg til Mantra 5, representert av tidlige verker av to av pionerene innen sjangeren: Steve Reich og La Monte Young, med særlig fokus på Reich. Gjennom lytting til verker som It’s Gonna Rain (Reich, 1965) og Piano Phase (Reich, 1967) has jeg skaffet meg ”ordløs” kunnskap om sjangeren og inspirasjon til utvikling av min konsert. Med kunstnerisk utviklingsarbeid som metodisk tilnærming har jeg samlet inn data fra tre fremførelser av Mantra 5 ved henholdsvis Agder Kunstsenter, Vaktbua og Østre – hus for lydkunst og elektronisk musikk samt fra øvelser i to ulike lokaler i Kristiansand. Jeg har samlet inn data ved bruk av referansegruppe, spørreundersøkelser, samtaler med veiledere og observasjon av eget og andres lyd-, bilde- og videomateriale. Undersøkelsen har ikke gitt noen konklusjon hugget i stein om hva som skal til for å skape sublime musikkopplevelser for utøver og publikum, men den har gitt indikasjoner på at musikalske og instrumentelle grep som utstrekning av rytmemønstre over tid, mangel på sensasjon og bruk av romklang kan føre til en uro hos utøver og publikum som synes å legge grunn for en opplevelse som kan kalles sublim.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationKF 500
dc.titleMantra 5 Spor av det sublime i en minimalistisk konsert for solo trommesettnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110nb_NO
dc.source.pagenumber79 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel