Lederutvikling i norske kommuner -En kvantitativ studie i 68 kommuner.
Abstract
Jeg har i min studie valgt å undersøke norske kommuners satsing på lederutvikling for sine mellomledere. Det har vært en del fokus og forskning på kompetanseutvikling i kommuner, mens jeg har valgt å ta ledelsesperspektivet med fokus på mellomledere med en todelt problemstilling;
1. I hvilken grad satser norske kommuner på lederutvikling?
2. Hva kan forklare variasjon i kommunenes satsing?
Studien er gjennomført som en tverrsnittsundersøkelse i form av en kvantitativ spørreundersøkelse som ble distribuert til personalsjefer, eller personer i tilsvarende stilling. Undersøkelsen ble sendt til 68 norske kommuner, hvorav 48 kommuner svarte på undersøkelsen, noe som utgjør en svarprosent på 71 %.
Som teoretisk grunnlag for studien har jeg tatt utgangspunkt i kompetanseteori, kontingensteori og politisk teori. Jeg vil hovedsakelig bruke kompetanseteori for å belyse den første delen av problemstillingen, mens jeg hovedsakelig vil ta utgangpunkt i kontingensteori og politisk teori for å belyse den andre delen av problemstillingen. Jeg har som bakgrunn for å belyse problemstillingen sett på kommunenes rutiner for lederutvikling, hvordan kommunene tilrettelegger for lederutdanning, hvordan kommunene rekrutterer til mellomlederstillinger og sett på kommunenes økonomiske prioriteringer.
Undersøkelsen viser at det ikke er en gjennomgående satsing på lederutvikling i norske kommuner. Den viser også tydelige forskjeller i kommunenes satsing, som kan forklares med bakgrunn i kommunestørrelse. Studien viser også at kommunene har et noe snevert grunnlag for satsingen med lite kartlegging av behov, som underbygger bildet om et manglende strategisk plan for lederutvikling. Resultatene viser at store kommuner i større grad har overordnede rutiner for lederutvikling og en tydeligere strategi for rekrutteringsprosessen av mellomledere, mens mindre kommuner har strategi for å heve lederkompetanse internt ved å tilrettelegge for lederutvikling i form av støtteordninger for at mellomledere skal kunne ta lederutdanning. Studien viser at det ikke er noen sammenheng mellom kommunenes politiske ståsted og i hvilken grad de satser på lederutvikling.
Description
Masteroppgave ledelse- Universitetet i Agder, 2013