Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNygård, Cecilie
dc.date.accessioned2015-10-09T07:47:54Z
dc.date.available2015-10-09T07:47:54Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2353341
dc.descriptionMasteroppgave innovasjon- og kunnskapsutvikling- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er et kvalitativt casestudie, som er basert på semistrukturerte intervjuer med ansatte i Oslo vann- og avløpsetaten (VAV) som er kjent med AKVAprosjektet. Hensikten har vært å se nærmere på deling og differensiering av kunnskap i organisasjoner. Mer konkret har det blitt sett på hvordan den tradisjonelle tilnærmingen til Business Process Management (BPM) har en tro på at bedriftsorienteringen vil gi en direkte forbedrende innvirkning på organisasjonen. Studien er basert på teorier om kunnskapsutvikling som har blitt formidlet igjennom studieforløpet, samt ekstern litteratur som har gjort det mulig å utvikle en utvidet forståelse av temaet. Primært er benyttet to ulike teorier, som er SECI-modellen (1995) som illustrerer tilnærmingen - og tankegangen bak den tradisjonelle formen for BPM. For videre å etablere en bredere forståelse av temaet, ble arbeiderkollektivet av Sverre Lysgaard (1961/1976) benyttet for å nyansere denne tilnærmingen. I den anledning er det overordnede forskerspørsmålet i denne studien formulert som følger: BPM-tenkning baserer seg på en antagelse om deling av kunnskap og informasjon, både gjennom å gjøre kunnskapen eksplisitt og ved å spre den til andre. Hvilke sosiale mekanismer bidrar til å støtte en slik kunnskapsutvikling - og deling, og hvilke sosiale mekanismer bidrar til å begrense slike prosesser? For å kunne se nærmere på dette ble det videre formulert tre forskerspørsmål, som mer konkret går på de ansatte i VAV, og hvordan de deler og benytter kunnskap i AKVA: 1. Er de ansatte villige til å dele sin kunnskap? 2. I hvilke grad benyttes den kunnskapen som er gjort tilgjengelig? 3. Unngår ansatte å benytte verktøy som kan bidra til kunnskapsutvikling? Studien viser at de sosiale mekanismene, og hvordan de ønsker å dele og benytte kunnskap spiller en viktig rolle ved å etablere en prosessledet bedrift. Kunnskapsutvikling i et BPMperspektiv bør derfor tolkes i en nyansert ramme.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationME 513
dc.titleDeling og differensiering av kunnskap i organisasjoner Et casestudie av prosessledelse og kunnskapsutvikling i en offentlig etatnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242nb_NO
dc.source.pagenumber77 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel