Deling og differensiering av kunnskap i organisasjoner Et casestudie av prosessledelse og kunnskapsutvikling i en offentlig etat
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2353341Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er et kvalitativt casestudie, som er basert på semistrukturerte
intervjuer med ansatte i Oslo vann- og avløpsetaten (VAV) som er kjent med AKVAprosjektet.
Hensikten har vært å se nærmere på deling og differensiering av kunnskap i
organisasjoner. Mer konkret har det blitt sett på hvordan den tradisjonelle tilnærmingen til
Business Process Management (BPM) har en tro på at bedriftsorienteringen vil gi en direkte
forbedrende innvirkning på organisasjonen.
Studien er basert på teorier om kunnskapsutvikling som har blitt formidlet igjennom
studieforløpet, samt ekstern litteratur som har gjort det mulig å utvikle en utvidet forståelse
av temaet. Primært er benyttet to ulike teorier, som er SECI-modellen (1995) som
illustrerer tilnærmingen - og tankegangen bak den tradisjonelle formen for BPM. For videre
å etablere en bredere forståelse av temaet, ble arbeiderkollektivet av Sverre Lysgaard
(1961/1976) benyttet for å nyansere denne tilnærmingen. I den anledning er det
overordnede forskerspørsmålet i denne studien formulert som følger:
BPM-tenkning baserer seg på en antagelse om deling av kunnskap og informasjon, både
gjennom å gjøre kunnskapen eksplisitt og ved å spre den til andre. Hvilke sosiale
mekanismer bidrar til å støtte en slik kunnskapsutvikling - og deling, og hvilke sosiale
mekanismer bidrar til å begrense slike prosesser?
For å kunne se nærmere på dette ble det videre formulert tre forskerspørsmål, som mer
konkret går på de ansatte i VAV, og hvordan de deler og benytter kunnskap i AKVA:
1. Er de ansatte villige til å dele sin kunnskap?
2. I hvilke grad benyttes den kunnskapen som er gjort tilgjengelig?
3. Unngår ansatte å benytte verktøy som kan bidra til kunnskapsutvikling?
Studien viser at de sosiale mekanismene, og hvordan de ønsker å dele og benytte kunnskap
spiller en viktig rolle ved å etablere en prosessledet bedrift. Kunnskapsutvikling i et BPMperspektiv
bør derfor tolkes i en nyansert ramme.
Beskrivelse
Masteroppgave innovasjon- og kunnskapsutvikling- Universitetet i Agder, 2015