Browsing Scientific Publications in Sociology and Social Work by Subject "Samfunnsfagdidaktikk"
Now showing items 1-4 of 4
-
Barns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag: En analyse av kontinuitet og progresjon i planverket forsmåskole og barnehage
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Praktiske erfaringer er en viktig kilde til sakkunnskap i samfunnsfag på småskoletrinnet. 97 prosent av elevene har 2–5 års barnehageerfaring når de begynner på skolen, og innholdet i barnehagehverdagen har betydning for ... -
Forenkling og kompleksitet: Bærekraft og samfunnsfagene i norsk skole
(Journal article, 2022)Samfunnsfagene i norsk skole har fått nye læreplaner gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). I dette læreplanverket har bærekraftig utvikling blitt sentralt, både som et tverrfaglig tema og som et kjerneelement ... -
Mangelfull opplæring i grunnleggende skriveferdigheter - en studie av barnehagelæreres forkunnskaper for argumenterende skriving i samfunnsfag
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag – forenklet eller for enkelt?
(Chapter; Peer reviewed, 2024)Menneskerettighetene har en sentral rolle i skolefaget samfunnsfag, og kapitlet diskuterer det faglige innholdet i tre læreverks behandling av menneskerettigheter på første og andre trinn. Analysen tar utgangspunkt i seks ...